zondag 25 oktober 2015

Bedel-plaatjes helpen niet

Via allerlei sociale media kun je ermee gebombardeerd worden.
Bedelplaatjes om een roze lint te delen tegen borstkanker. Twee verschillende sokken omwille van Alzheimer. 'Deel dit plaatje als je tegen dierenmishandeling bent'. Kaarsjes die je moet branden om ALS, en nog veel meer plaatjes.

Begrijp me goed. Ik ben voor bewustwording, maar ondertussen tegen die plaatjes.
Al was het alleen maar door de doemtekst: Mensen met een hart delen dit. Ik weet dat 99 % van mijn vrienden.. Bla bla bla.
Dat stukje is wat bij mij het verkeerde keelgat inschiet.

Er zijn mensen zat die online dat lintje delen, in welke kleur dan ook, voor bestrijding van welke ziekte ook.

Maar mensen. Ondertussen wordt er meer gekletst over de tweekleur sokken dan over Alzheimer. Daar heeft een patiƫnt niets aan.
En geloof me. Het is een verschrikkelijke ziekte, die gisteren uitgeroeid moet worden met wortel en tak.
Klets er niet over, doneer geld voor onderzoek.

Een roze lint om te laten zien dat je borstkanker erg vindt, heeft mijn tante niet geholpen. Ze is er toch echt niet meer. Dus laat dat plaatje lekker circuleren, maar stort geld op het fonds van de kankerbestrijding, lever plastic doppen in voor KiKa (google even op doppen inleveren, ik spaar ze voor het KNGF).

Ik deel de meeste plaatjes niet.
Ja, ik behoor tot die 99 % die niet deelt. En niet omdat ik volgens de dreiging van dat plaatje geen hart heb. Dat heb ik wel. (Al weet ik even niet meer in welk potje ik hem gelaten heb en waar dat potje is.) Hoe kan een weldenkend mens nu voor huiselijk geweld, dierenleed en nare ziektes zijn?
Maar naast een hart, heb ik ook een brein. En dat vertelt mij, dat het delen van een plaatje tegen geweld niet helpt. En het delen van plaatjes brengt mijn tante niet terug, red geen zielige dieren etcetera enzovoort.
Doneer aan de doelen. En doe dat niet 1 keertje, doe dat regelmatig.

Kun je niet doneren? Kies 1 doel waar jij wat mee hebt, ga naar de site en kijk wat je kunt doen.
Zo ben ik er op de site van het KNGF achter gekomen dat ik doppen van (pet) flessen kan sparen. Die kan ik inleveren en daar krijgt het KNGF geld voor. Kost mij noppes en toch help ik mijn mooie doel.
Je kunt je oude cartridges en telefoon inleveren bij het afvalpunt. Als je deze doneert aan stichting AAP, krijgt die stichting er geld voor.

Zoek online en wees creatief in hoe je echt iets kunt doen om een verschil te maken. Dat hoeft niet veel geld te kosten, alleen wat van je tijd.

Onderneem. En laat ALSJEBLIEFT die nare bedelplaatjes verdwijnen.

XXX

Geen opmerkingen:

Een reactie posten