vrijdag 26 augustus 2016

Bourkini

Discussie zat over het verbod op de bourkini. Filmpjes, kreten, klachten.
Het zou onterend zijn. En dwingelandij.
 
Dwingelandij?
Bourkini of niet. Als zo’n vrouw door haar man gedwongen zou worden zich te verhullen; denk je dan echt dat hij haar naar het strand of zwembad zou laten gaan? Denk je echt dat hij het goed zou vinden dat ze plezier aan het maken is in het openbaar?
Als de dwingelandij echt zo erg is als de media ons doen geloven, zijn die vrouwen niet zonder begeleider op straat te vinden. Dus zwemmen, bourkini of niet, zit er voor die vrouwen echt niet in.
 
Wat je er wel mee bereikt?
Nog meer olie op het haatvuur.
Nog meer onbegrip aan beide zijden.
Je slaat de dialoog dood.
En je beroofd vrouwen letterlijk van hun vrijheid. De dames die wel in bourkini op het strand zullen liggen en nu thuis blijven, omdat ze dat kledingstuk niet mogen dragen.
Ben je nou stoer? Heb je nu wat bereikt?
 
Ik noem het beroving van de vrijheid. Van het zogenaamd dwingen in zo’n kledingstuk (heb je daar bewijs voor?), ga je letterlijk naar de dwingelandij eruit. En dat laatste is wel bewijsbaar.
En het is ook nog eens meten met twee maten. Want wie bepaald welk kledingstuk wel mag en welk niet? En waarom mag een kledingstuk dan niet?
Wanneer minirokjes worden gedragen op het strand, is er niemand die mij verplicht om dat ook te doen. Wanneer ik dan aan kom hupsen in een broek omdat ik me niet blij voel in een minirok, krijg ik geen bon en word ik er niet op aangesproken.
Waarom beroof je die vrouwen dan wel van hun recht om een bourkini te dragen?
 
Ik zou willen dat ik voor mijn vakantie wist waar ik zoiets had kunnen kopen. Ik had ermee gelopen. En nee, ik ben geen moslima. Maar ik verbrand waar je bij staat. Tussen 11.00 en 15.00 vlucht ik van schaduwplek naar schaduwplek. Het water is een zone waar ik voor 16.00 niet in durf, om verbranding anders bijna een garantie is. En zo’n bourkini had mij een stukje meer bewegingsruimte gegeven. Ik had kunnen zwemmen wanneer ik dat wilde. Oftewel: Ik had een stukje vrijheid gekregen.
 
‘Maar die vrouwen moeten ook vrijheid en democratie hebben! Ze moeten kunnen kiezen!’ en meer van dat gebrul.
 
Lieve, lieve mensen. Wie garandeert je dat ze daar niet zelf voor kiezen? Heb jij dat ergens op een briefje staan?
Ook in de Islam komt vanzelf feminisme meer op. Dat is er deels al. En dat is een vuurtje, dat vanzelf meer verspreidt.
Maar het feminisme in de Islam moet op haar eigen wijze ontwikkelen en vertolken. Het feminisme uit de westerse wereld werkt domweg niet in die cultuur.
En nee, dat maakt die cultuur niet achterlijk. Hij is anders.
De moslima zal haar eigen vorm van feminisme moeten vinden. En op haar eigen wijze, binnen religie en cultuur, naar haar gelijkwaardigheid moeten strijden.
Dat kunnen die vrouwen prima. Daar hebben ze onze ‘beschaving’ niet voor nodig.
Wat ze wèl van ons nodig hebben, is de vrijheid om zelf op te staan en te zeggen wat ze wel en niet willen. Zonder dat wij met z’n allen gelijk een oordeel hebben over de hoofddoek of bourkini.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten