dinsdag 22 oktober 2013

Positiviteits-muurtje

Positief denken.

Met het internet dat je overspoeld met allerlei rommel, lijkt het steeds moeilijker te zijn om iets positiefs te zien.
Zij die de politiek in de gaten houden, weten dat het er voor haast niemand positief nieuws is. We moeten sparen voor later en tegelijkertijd geld uitgeven. We moeten hard en veel werken, maar tegelijkertijd worden er steeds meer mensen weg bezuinigd.
Gezeur over zwarte Piet, Jodenkoeken en blanke vla. Gejengel over dat we niet meer aardig zijn voor elkaar en dat er geen respect meer is. (Waarbij opvalt dat de generatie die het hardst lijkt te klagen over ‘de jeugd van tegenwoordig’, de generatie is die deze generatie heeft opgevoed. Geeft toch te denken. Niet?)
Een Rusland dat steeds ziekelijker wetten aanneemt en overdenkt om het leven van een homoseksueel geaard mens het leven onmogelijk te maken.
Een algemene tendens in Europa, waaruit blijkt dat men weer racistischer lijkt te worden.

Ik maak me daar druk over. Ik maak me daar zorgen om. Ik wil zo graag dat iedereen gewoon kan zijn wie hij of zij is. Zonder dat er een ander gelijk een mening over klaar heeft. Zonder dat iedereen zich er tegenaan bemoeit. 
Wanneer ik vind dat mijn leven mooi is geweest, moet ik gewoon euthanasie kunnen plegen. Geen mens die daar over mag oordelen. Het is immers MIJN lichaam. Ik ben daar dictator over. Ja, dictator. Geen ander persoon die ook maar het recht heeft daar voor mij over te beslissen. Dus ik ben dictator. Net zoals jij dictator bent over jouw lijf. 
Wanneer ik dat wil, moet ik een abortus kunnen laten plegen. Ik ben degene die dat straks moet verantwoorden, bij Petrus, in het Nirwana of hoe je dat ook noemen wilt. Dus laat het aan mij om de keuze te maken of ik daarvoor verantwoording af wil leggen ja of nee. Jij hoeft dat immers niet in mijn plaats te doen. En de eerste religie of overtuiging die het toestaat dat je oordeelt over de daden van anderen, moet ik ook nog tegenkomen. 
Euthanasie en abortus dienen toepasbaar te zijn voor iedereen. Of jij daar gebruik van maakt, is aan jou. Mocht je overtuiging of geloof zeggen dat jij dat niet mag doen, dan doe je het lekker niet. Waar jij gelukkig van wordt. 
Maar leg jou ethiek niet op aan een ander. Leg jou wetten uit je religie of overtuiging niet op aan iedereen. Wat voor jou de ultieme waarheid is, kan voor een ander een lijdensweg zijn.

Goed, de intentie was dat ik iets positiefs zou gaan doen. Ik zette mij (met Vivaldi op de achtergrond) achter de computer, omdat ik een beetje verdrietig was en positief wilde zijn.

Ik zag namelijk zoveel negativiteit om me heen. Klagende vriendjes op Facebook. Verdrietige teksten in de krant. Zojuist nog een vrolijke collega die kwam vragen hoe lang ik nog op de receptie zit. Ja, het was maar wandelgang, maar er wordt geopperd dat de receptie misschien over genomen moet worden door een ander bedrijf. Dat zou gezegd zijn door een teammanager.
Nu ken ik de persoon die dat zegt. Die vindt het leuk om mensen op stang te jagen. En dan kan ik honderd keer zeggen dat hij dat maar lekker bij zijn vrouw moet doen en niet bij mij. Luisteren doet hij niet.
Maar ik moet bekennen dat ik daar best een beetje verdrietig over ben. Nu kan ik daar niet veel aan doen. Morgen kan ik pas bij de betreffende manager navraag gaan doen. Maar tot die tijd zit ik er maar mooi mee.
Dus waar ik gisteren aan dacht, is voor mezelf nu net zo hard van toepassing.

Kijk naar het positieve, mensen. De mooie luchten, Het feit dat je een dak boven je hoofd hebt.
Als je nauwelijks rond kunt komen, kijk dan waar je snijden kunt. Is dat internet op je mobiel echt nodig? Of is het gewoon je verslaving aan informatie? (Tijd om dat te reguleren! Kan online via de Brijder-stichting. Google is je vriend!)
Zet je talent om in dingen waar je mee helpen kunt. Ruilhandel wordt levendiger. En elkaar helpen is veel leuker dan iets kopen in de winkel.

Het is zo makkelijk om in een hoekje te gaan zitten mokken. Het is zo makkelijk om te klagen dat de wereld tegen je is. Het is zo simpel te zeggen dat de politiek niets goed doet.
Maar wat doe jij? Onderneem jij dingen om dat te veranderen? Probeer jij positief te zijn?

Niet makkelijk, ik weet het uit ervaring. Wanneer we een klaagmuurtje op zouden richten, weet ik ook wel een paar meters vol te kladden met wat er niet eerlijk, rechtvaardig en niet goed is.

Tijd voor een nieuw muurtje: Het positieve muurtje. Houd bij wat er goed ging.
Voorbeeldje?

Op de terugweg naar huis. (Ik heb helaas mijn wandelstok weer ter hand moeten nemen.) Ik hink de trap af bij Sloterdijk. De trein naar Den helder staat daar. Ik kom beneden en er wordt gefloten, dat de deuren dicht moeten. Een Turkse of Marokkaanse jongeman (miste alleen het petje nog), ziet mij aan komen hinken. Hij bedenkt zich niet en houdt de deur open. Net zolang totdat ik binnen heb kunnen stappen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten