vrijdag 28 april 2023

Mindfull Schoonmaken

Lieve leukerds en leuke lieverds,

Ik ben echt bezig! Bezig om mijn leven te beteren.

Ik had mezelf begin dit jaar voorgenomen om iedere maand een nieuwe, meestal kleine, helpende en opbouwende gewoonte aan te leren.

Januari was de maand van de meditatie, elke avond. Al was het maar vijf minuutjes. Even terugtrekken en in stilte gaan zitten, reflecteren op mezelf of het niets. Dat was appeltje eitje en tegenwoordig doe ik het praktisch elke ochtend en avond. En soms tussendoor op mijn dag. Net wanneer het uitkomt.

Februari was de maand van een huidroutine. Elke ochtend en elke avond mijn gezicht en hals schoonmaken. En dan met name de focus op de avond. Dat ik het elke avond zou doen. En de ene keer houdt het in dat ik uitgebreid mijn gezicht sop en drie verschillende nachtcrèmes over mijn gezicht laat passeren, de andere keer kom ik niet verder dan vier wattenschijfjes en een serumpje. Net hoeveel energie ik nog heb.
Hier is het succes wisselvallig. Huidroutines blijven voor mij nodig, omdat ik nu eenmaal allerlei huidziekten heb, maar ik heb er nou eenmaal niet zoveel mee. Ik word blij van een mooie huid, maar het kost mij zoveel. En dan zowel inspanning, als energie en ook geld. Want mijn huid wil gewoon niet. Dus ik blijf ermee aan de gang, maar garantie tot aan de voordeur. (Of tot mijn ijdelheid toch echt weer begint te zeuren.)

Vervolgens kwam de klad erin van wat ik aan wilde leren, tot ik mijn nieuwe coach leerde kennen. Die eist van mij dat ik elke dag om dezelfde tijd -ongeveer- mijn bed inga en er weer uitkom. Dit om mijn slaapritme te verbeteren. Dan val ik makkelijker af en heb ik meer energie. En ja, ik moet toegeven dat ik geen energie heb. Slapen is voor mij al een probleem sinds mijn tienertijd.
In ieder geval... Ik moet in een schema bijhouden hoe het gaat met mijn slaap. Als het lukt is dat vak groen, anders niks. Nou, ik kan je vertellen.... Er zijn al wat kleurcode's bij. Oranje voor wel er op tijd uit maar niet in, of andersom. Rood voor 'te veel om op te noemen wat er mis ging' en geel voor 'netjes er op tijd in en uit, maar halve nacht wakker gelegen'. En mijn logboek is behoorlijk geel, kan ik je vertellen. Ik slaap slecht.
Daarom ben ik nu ook valeriaan en magnesium gaan slikken. En de magnesium gelijk 400 milligram. Bam, dat hakt er gelijk in. Maar mijn schema is nog steeds wel geel.

In april wist ik me geen raad met een nieuw doel. Maar sinds deze week heb ik het: Mindfull schoonmaken. En dan korte stukjes.
Tijdens het maken van mijn tentamens kwam ik regelmatig voor een blokkade te staan. Ik wist me geen raad en kwam niet verder dan wezenloos naar mijn scherm staren. De tijd tikte weg, mijn energie dropte naar het nulpunt en mijn geest raakte verstrikt in negatieve gedachten. Ik had er niets aan.
Dus... Ik ben eens gaan kijken of met volle aandacht schoonmaken dan helpt. En dan maar een kwartiertje, hooguit half uurtje. Pak een spuitfles allesreiniger, maak een sopje en sop je gasfornuis aan de buitenkant af. Of neem de magnetron onder handen. Gooi een borstel door de wc, sop je ramen van je woonkamer eens af. Poets je wierookbranders schoon, lap de tafels.
Kleine klusjes, die in 15 tot 30 minuten gedaan zijn. En omdat jij je zinnen verzet, kom je weer fris en fruitig achter je scherm te zitten.
En het pluspunt is, dat je huis er steeds schoner door wordt, zonder dat je het echt doorhebt. Een helder hoofd en een helder huis. Wat wil je nog meer.

Had ik al gezegd dat beide tentamens de deur uit zijn? Ik ben benieuwd naar mijn cijfers!

Geheel de Uwe,

Mystic M.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten