dinsdag 4 juni 2024

Reflectie

Lieve leukerds en leuke lieverds,

Het schooljaar is alweer bijna ten einde. In de loop ervan heb ik al afscheid moeten nemen van een aantal lieve mensen. En over twee weken zal ik weer een aantal stemmen voor de laatste keer horen klinken. Ik heb het er nu al moeilijk mee.

Maar ik kijk dus ook terug op twee mooie jaren. Wat er mooi aan is? Dat mag ik opschrijven in mijn portfolio. En mijn eerste punt geeft al mooi weer wat er is gebeurd:

Eerste inzicht: Filosofie is zo mijn ding!
Nog voor dat mijn opleiding begon in 2022, keek ik reikhalzend uit naar de lessen filosofie. Althans…. Naar de Oosterse variant. De holistische benadering aldaar fascineert mij en vind ik veel logischer dan wat filosofie hier in het westen is. (Filosofie bestaat in het Oosten eigenlijk niet.)
De gedacht aangaande Nietzsche, Kant, en Sartre boezemden mij angst in. Stomweg omdat ik dacht weinig te hebben  met de materialistisch denkers, die de hele wereld en wetenschap zijn gaan domineren.
En existentiële filosofie heeft de overtuiging dat ik weinig opheb met de materialistische denkers wel bevestigd, maar me ook laten zien dat dit niet hoeft in te houden dat ik er niet mee kan werken. En ook de overtuiging dat het nergens toe dient ernstig teniet gedaan. Schoorvoetend geef ik toe dat deze wijze van denken erg handig kan zijn.
De verschillende vormen van filosofie die we in de afgelopen twee jaar hebben gekregen zijn met stip mijn favoriet. Het heeft me terug gebracht naar uren in de bibliotheek vertoeven, zonder internet en met stapels boeken om me heen. Ouderwets met vieze automaten-koffie die ik toch dronk want ik had de cafeïne nodig, blocnote en pen. Maar ook met een computer. Ik voelde weer hoe het is om ergens diep over na te denken. En gedachten te ordenen en te ontdekken, voordat ik er een waarde of een oordeel aan hing.
Ik voelde weer hoe ik ging leven. Wat mij in de kern gelukkig maakt. Kennis, het opdoen en verbreden. Het kunnen delen ervan en het verslinden ervan.
Hartstochtelijk kunnen schreeuwen: Ik ben een BiepMiep!


Geheel de Uwe,

Mystic M

Geen opmerkingen:

Een reactie posten