woensdag 10 oktober 2012

WW versus Wajong

Gisteren bij mijn reïntegratie consulent geweest. Hij heeft wat met me mee gedacht.

Voorlopig kan hij nog niet veel voor me doen. Randstad moet me aan het werk helpen. En voordat ik echt met het UWV te maken heb, kan hij alleen wat tips geven op de achtergrond. En extra informatie geven aan eventuele toekomstige werkgevers. Maar niets actiefs, Randstad moet eerst voor me rennen.

Ik was erheen gegaan in de hoop dat ze me daar konden helpen met het activeren van die werkmap. Niet dus. Ook zij weten niet waar het mis is gegaan. Ik heb dus een gratis nummer gekregen wat ik kan bellen.
Op de één of andere manier, verbaasd het mij totaal niet dat ze het me daar niet konden vertellen, hoe ik dat activeren moet. Over het algemeen kunnen ze daar niet eens met een computer om gaan. De consulent wist ook niet hoe die werkmap werkt. Wajongers hebben dat nog niet. Dat gaat nu geleidelijk aan geïntegreerd worden. En dan gaat hij er ook mee werken. Dus hij wil ook wel weten hoe dat eruit ziet.
Niet dat ik er veel hoop in heb. Hij wilde wat laten zien en draaide het scherm. Doordat hij draaide, raakte er een monitor draad los. Ik heb hem moeten vertellen dat de draad los zat en dat het scherm daardoor niet werkte. Hij begreep zelf niet, hoe het kwam dat het scherm in ene niet werkte.
Ben ik dan echt de enige die naar de aan/uit knop van het scherm kijkt, ziet dat het lampje niet brand en daar een conclusie aan verbind? Dat is toch geen hogere wiskunde? Ik begrijp nu wel waarom ze bij het UWV vinden dat ik technisch ben en daarop kan solliciteren.

In ieder geval, ik heb wat informatie gekregen. Als het Randstad niet lukt om mij aan het werk te helpen, kan ik in januari kiezen wat ik wil. Ik kan:

WW aanvragen.
Dan krijg ik 70 % van het gemiddelde dat ik de afgelopen 13 maanden verdiend heb. Dat wordt dan verder aangevuld tot wat de berekening is. Ik moet dan wel vier sollicitaties per maand de deur uit doen, tenzij ik dispensatie krijg. Ik ga dan ook een aanvraagprocedure in, waarbij een aantal dingen weer opnieuw bekeken worden. Daarna kan ik direct door naar de Wajong.

Wajong aanvragen.
Ik kan de WW eruit laten slopen en direct volledig door naar de Wajong. Ik krijg dan 75 % van het wettelijk minimum loon. Dat komt netto op zo'n 980 per maand uit. (Te veel om van dood te gaan, te weinig om van te leven.) Het is wat makkelijker aan te vragen, ik heb meer rechten op hulp bij reïntegratie en geen sollicitatie plicht. Of in ieder geval minder.

Wat het slimste is, kon hij niet vertellen. Wat het maandelijks zou worden met de WW, wordt pas uitgerekend op het moment dat ik daadwerkelijk werkloos zou worden. Voor die tijd wordt er geen berekening gemaakt. Dan zou het UWV vooruit gaan denken. Dat kunnen we natuurlijk niet hebben.
Wel kan ik beginnen met WW en, als ik erachter kom dat Wajong meer oplevert, over stappen, na bijvoorbeeld een maand. Maar die kans is klein.

Een snelle rekensom heeft mij geleerd dat, als ik in de wajong kom, in na huur en rekeningen, nog dertig euro per week heb. Daar moet ik van leven, treinen, kleren kopen. You name it. Ik moet het daarmee doen. Armoe troef dus. En ik dacht dat ik die tijd nu eindelijk gehad had.

Ik heb wel gehoord wat voor de werkgever een voordeel kan zijn om mij aan te nemen. Maar ja. Of dat nu zo veel helpt op de huidige arbeidsmarkt, weet ik ook niet.

Wel heb ik er weer een paar sites bij. Niet dat ik er veel van verwacht. Dat LinkedIn begrijp ik ook niet. En het levert me tot nu toe niets op. De vacaturebank.nl doet meer. Net zoals werk.nl. Wel is grappig dat ik zelf meer doe dan Randstad. tot nu toe is elke vacature waar wat mee gedaan is, vanuit mijn eigen initiatief. Vanuit Randstad is er nog niet veel gekomen.
Maar goed, ik moet ze wat tijd geven. Ik ben niet de enige die ze helpen moeten. En zij hebben sinds gisteren al mijn spullen pas in goede orde binnen. Dus ik moet ze in ieder geval een weekje respijt geven. Maar goed. In mij is een hoop onrust. Ik wil weer aan de slag. En meer te besteden hebben dan dertig euro per week.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten