vrijdag 6 oktober 2023

Vind je antwoord in de Boeken

Lieve leukerds en leuke lieverds,

Ken je dat, dat je met een vraag rondloopt?
Een vraag waar je heel graag antwoord op wilt, maar het antwoord kun je niet zomaar krijgen. Omdat het om een persoon gaat met wie je nu (even) geen contact (meer) hebt. Of omdat het een vraag is over iets dat nu gewoon nog ongewis is. 
Ooit kreeg ik een tip om toch een antwoord te krijgen. Je kunt -mocht je daar behoefte aan hebben- het 'Boek met alle antwoorden' van Carol Bolt kopen. Maar dan heb je enkel een antwoord wanneer je dat boek in de buurt hebt. En je dient je vraag zo te stellen dat je een 'ja' of 'nee' kunt antwoorden. Een vraag als 'Hoe gaat mijn toekomst verlopen?' kun je dus niet stellen. Daarnaast dien je dus ook weer apart een boek te bestellen. Dat kan simpeler! Je kunt het namelijk ook vragen aan de krant, je bijbel, aan elk willekeurig boek met redelijk wat tekst.
Hoe ga je te werk?
Simpel.. Concentreer je op de vraag, liefst met gesloten ogen, terwijl je het boek vasthoudt en je vinger (meestal de duim) langs de papieren laat gaan. Doe dit minimaal 15 seconden, terwijl jij je concentreert op de vraag. Je vinger zal vanzelf tussen twee pagina's blijven 'hangen', dus daar doe je het boek open. Vervolgens ga je lezen wat er staat. De kans dat in de tekst je antwoord te vinden is, is groot.

Zelf doe ik dat regelmatig met de Bijbel.
Zeg Mystic... Klopt dat wel? Een heiden met een Bijbel?
Lieverd, ik heb er meerdere. Met mijn opleiding en achtergrond zou het je eerder moeten verbazen dat ik nog geen Torah/Tenach/Talmoed, Koran en Bagavad Gita in huis heb. Heilige boeken vind ik nog steeds interessant. Je kunt er altijd wat van leren want ze bezitten levenslessen in overvloed. En antwoorden krijgen op de vragen die je stelt, als jij je maar hard genoeg concentreert.
Zo vroeg ik een tijdje geleden of een bepaald persoon in mijn leven moest blijven, of de goden een speciaal opgezet plan met ons hebben. Ik stelde een vraag aan mijn Goden en zocht het antwoord in de Bijbel. Blijkbaar stoort het mijn Goden niet waarmee ik orakel, want ik kreeg gewoon een antwoord.
"Aan de beek nu, aan haren oever, zal van deze en van gene zijde opgaan allerlei spijsgeboomte, welks blad niet zal afvallen, noch de vrucht daarvan vergaan; in zijne maanden zal het nieuwe vruchten voortbrengen, want zijne wateren vlieten uit het heiligdom; en zijne vrucht zal zijn tot spijs en zijn blad tot heeling." Ezechiël 48, vers 12.
Allereerst: Ja, het staat er echt zo hoogdravend. En er staat heeling, niet heling. Ik ben in het bezit van een pocket bijbel in de versie van de Staten Generaal. Dan krijg je sowieso oud, ouderwets en hoogdravend Nederlands. Daarnaast is het ook nog eens een oud boek waarvan ik vermoed dat het ergens in de jaren '40 van de vorige eeuw is uitgegeven. Er staan in ieder geval referenties in naar versen in een handschrift dat ik herken als de stijl waarin mijn grootouders hebben leren schrijven. Gezien zij uit de jaren '20 van de vorige eeuw komen, is dat mijn redenatie. En ja, ik kan er faliekant naast zitten. Maar het gaat om het feit dat het een boek is dat gedrukt werd in een tijd dat er in de boeken nog geschreven werd met dubbel E en dubbel O. Hoogdravend en liederlijk, voor de huidige tijd nauwelijks nog te volgen. En mijn poëtisch hart raakt helemaal van de kook, zo blij als dat het ervan wordt.

Maar even terug naar de inhoud. Ik was begonnen bij Ezechiël 48 vers één, waarin er een hele opsomming gegeven wordt van waar ze heen gaan, waar er allemaal niets te vinden is. Maar uiteindelijk komen ze dus terecht in een vruchtbaar gebied. Ik heb niet alle versen opgeschreven omdat ik dat te lang vond. En het gaat om het eindresultaat. Ik kan er dingen uit ophalen. Namelijk dat er een roerige tijd aankomt, met wat moeilijkheden en tegenslag. Maar het is wel de bedoeling dat diegene over wie ik de vraag stelde en ik samen een vruchtbare samenwerking aangaan. Mocht je het exact na willen gaan... Je zult vast wel ergens online de tekst op kunnen zoeken, mocht je geen (kanonieke) Bijbel in huis hebben.

Probeer het eens. Mocht je geen Bijbel in huis hebben en het daar wel eens mee willen proberen, dan loop je even naar de kringloopwinkel. Daar zal er vast wel eentje in de kast staan, die je voor niet al te veel geld kunt kopen. Want -in tegenstelling tot wat velen denken- zijn Bijbels in geld niet veel waard. Er zijn er immers velen van. Men gooit een heilig boek nu eenmaal niet weg, tenzij men in een opgezweepte hetze aan boekverbranding gaat doen. En we weten allemaal tot wat voor waanzin dat kan leiden.


Geheel de Uwe,

Mystic M

Geen opmerkingen:

Een reactie posten