dinsdag 9 mei 2023

Wil je leven in een wereld zonder vriendelijkheid en complimentjes?

Lieve leukerds en leuke lieverds,

Vandaag hoorde ik iets waar ik oprecht verdrietig van werd. En iets dat me zorgen baart.
Af en toe kijk ik reels. Van die korte filmpjes die voorbij komen zeilen op facebook, best verslavend zijn en de pest voor je concentratie. En eigenlijk pure tijdverspilling.
Desalniettemin... Er kwam een filmpje voorbij van iemand die beweerde dat we op moeten houden met het zijn van vriendelijk en aardig. Want er zullen mensen zijn die daar misbruik van zullen maken, enkel nemen en niets geven. En dat maakte mij intens verdrietig.
Weet je, ik begrijp waar zijn verhaal vandaan kwam. Ik snap dat er energie-slurpers rondlopen (zowel bewust als onbewust) die iedereen aanklampen en enkel nemen, niets geven. Maar wil je leven in een wereld zonder genegenheid? Wil je leven in een omgeving waarin iedereen enkel met zichzelf bezig is en geen enkele vorm van liefde e n aandacht meer tonen? En is het niet zaak juist te letten op je energie en aan wie je dat geeft?

Aardig doen kost niets, vriendelijk ook niet. En het kan een heleboel winnen. Als je vriendelijk bent, kunnen mensen ook vriendelijk terugdoen. Het kan zijn dat je jouw vriendelijk woord of lach de dag van een ander maakt. Heb je wel eens gezien hoe mensen kunnen gaan stralen wanneer je ze een complimentje geeft over iets? Zeker wanneer je de mensen zelf niet kent. Gratis blijheid en het geeft niet alleen de ontvanger van het compliment een goed gevoel. Test zelf maar een keer uit.

Daarnaast kun je zelf leren wanneer en waar je wel en niet aardig en vriendelijk kunt zijn of niet. Ik woon in een buurt waar het gewoon is om elkaar te groeten of even de hand op te steken. Een groet is gewoon. Maar natuurlijk wonen er altijd mensen die er anders over denken. Dus er is één zuurpruim in de straat met de standaard gezichtsuitdrukking van een citroen. In het begin bleef ik haar groeten. Ik dacht dat ze doof was misschien, of me domweg niet hoorde. Totdat ik na een paar maanden haar hoorde praten met iemand. Met haar gehoor is niets aan de hand. Maar toen ze me aankeek en ik haar groette, zei ze nog steeds niets. Les geleerd, ik zeg niets meer tegen haar. Maar iedereen krijgt verder een vriendelijk woord van mij.
Ook ben ik er achter gekomen dat je voorzichtig moet zijn met complimenten naar het andere geslacht. Dat kan worden geïnterpreteerd als flirten. Dus let op waar je over complimenteert en hoe. Zelf vind ik het jammer dat ik het geven van een compliment aan een man moet uitdenken. Zeker omdat de meeste mannen nauwelijks complimenten krijgen. Ze zijn er altijd wel blij mee, wanneer je zegt hun blouse of jas mooi te vinden. En wat kleren betreft kun je eigenlijk altijd wel wat zeggen. Ik ben gestopt met zeggen dat ik ogen of haar mooi vind. Dat wordt ervaren als flirten, al bedoel ik dat echt zelden tot nooit als zodanig.

Alsjeblieft mensen... Leer gewoon van kleine misstappen. Dat doen we allemaal en dat is niet erg. Ik wil niet leven in een wereld die verstoken is van vriendelijkheid, complimentjes en genegenheid. Er moet juist meer kleur de wereld in.


Geheel de Uwe,

Mystic

Geen opmerkingen:

Een reactie posten