maandag 19 oktober 2020

Is God een oververhitte peuter?

Lieve leukerds en leuke lieverds,

Ondanks dat je me al een tijd niet meer hebt gehoord over religie... Ik ben er nog steeds mee bezig hoor. Maak je daar niet druk om. -Als je dat al deed, wat ik betwijfel.-

Ik ben nog steeds bezig met de serie de 'Bijbel voor Ongelovigen' van Guus Kuijer. En als er iets is dat me opvalt, dan is het wel dat God een jaloers figuur is die een morbide vorm van humor heeft, narcistisch is, jaloers en mega egoïstisch. O. En een vrouwen hater, ondanks dat Hij ons ook geschapen schijnt te hebben.

Wat er allemaal gebeurd is in die bijbel onder het mom van 'God'. 
Mensen aanbidden verschillende goden. Andere goden dan de god van Israël. Het ene moment lijkt de god van Israël daar totaal geen problemen mee te hebben. Hij laat de mannen van 'zijn volk' rustig trouwen en kinderen krijgen met vrouwen van andere landen en religies. Zo had Rachel, de vrouw van Jakob, haar eigen goden die zij vereerde. En deze werden ook niet ontkent. Eeuwen lang werd er een vrouwelijke godin vereerd die Ashera heette. Ook door de Joden zelf werd zij vereerd. De vrouwen zeiden dat Ashera de vrouw van de god van Israël was. Maar vervolgens is dat weer door mannen ontkent en werd er gezegd dat God enkel en alleen is en dat alle andere goden afgoden zijn. Het komische hierin vind ik persoonlijk dan weer wel... De god van Israël ontkent het bestaan van andere goden dus nergens. Hij wil enkel niet dat je die anderen aanbidt. Hij wil alle aandacht voor zichzelf alleen. Egoïstisch, als je het mij vraagt. Of een vorm van mega aandacht te kort. Alles moet om hem draaien immers. En dat is dan ook nog eens een keer narcistisch. Een ander woord heb ik er gewoon niet voor.

Morbide. Het ene moment beslist god in zijn wijsheid dat alle mensen ter wereld dood moeten. Alleen een klein groepje mensen mag het overleven, zie hier de ark van Noach. De hele wereld verdrinkt, er blijken toch nog iets meer mensen de boel te overleven dan het oorspronkelijke plan was en god krijgt toch wel spijt van wat hij heeft gedaan. Dus de mens mag weer voort. Vervolgens besluit hij om een totaal ongeschikt persoon tot koning te laten kronen, laat de stammen van het volk dat hij zelf heeft uitverkoren elkaar half naar het leven staan. Hij zegt tegen David dat hij hele volkeren uit moet moorden en straft hem vervolgens omdat David ook daadwerkelijk heeft gedaan wat hem is opgedragen.
Geen idee wat hier de humor van is, maar morbide is het wel.

Als laatste valt mij dan weer op wat voor rol de vrouw speelt. Echt veel verder dan 'speeltje van de man' en 'broedmachine' komen we niet. Niet dat een vrouw geen gedachten heeft, maar er wordt gewoon niet naar geluisterd. Ook in de Bijbel is er een verschrikkelijk dubbele en foute moraal. De man mag erop los neuken wat hij wil, gestraft zal hij niet worden. Daarnaast geeft god gewoon zijn zegen wanneer er aan veelwijverij gedaan wordt. (Al is hij er op later tijdstip dan weer in ene op tegen. Daarin verandert hij dus ook geregeld van mening.) De vrouw dient rein en ongeschonden te blijven tot haar huwelijksnacht.
Sowieso vindt hij het niet erg dat Abraham trouwt en kinderen krijgt met zijn halfzus Sarah. Ja. Die twee waren directe familie.
Wanneer een vrouw verkracht wordt, is zij voor de rest van haar leven gedoemd. Ze is een gevallen vrouw, niet meer kies en rein, dus geen man die haar nog wenst te hebben. Wat er met de verkrachter gebeurt? Die gaat meestal vrijuit. Hem wordt soms recht opgelegd. Maar wanneer dat niet gebeurt zal er geen haan zijn die ernaar kraait. Ook niet wanneer men weet dat hij een verkrachter is.
De schuld wordt afgewimpeld op de vrouw. zij had immers niet alleen ergens moeten zijn. Mansplaining gebeurt al in de bijbel. En dan vindt men het gek dat dit in de huidige maatschappij zo gewoon is.

Hoe meer ik lees in deze versie, hoe meer stoom er uit mijn oren komt. God lijkt wel een oververhitte peuter die niet weet wat hij wil en dus gaat gillen en krijsen op de meest onmogelijke momenten. Het lijkt pure willekeur te zijn.
Begrijp me goed. Ik ben geen theologe. Ik heb de originele geschriften niet gelezen en zou die ook niet kunnen lezen. Ik heb er al jaren niet meer over gediscussieerd. Maar ondertussen begin ik me toch serieus af te vragen wat voor god we met zijn allen aanbidden. En of het niet eens tijd wordt om deze peuter in te wisselen voor een god die een duidelijke moraal heeft en weet waar we heen moeten.



Geheel de Uwe,

Mystic M

Geen opmerkingen:

Een reactie posten