donderdag 22 oktober 2020

Waarom is de mens eigenlijk geëvolueerd?

Lieve leukerds en leuke lieverds,

Dit log ben ik ooit gestart om van me af te schrijven. Om mezelf te hervinden. Om te vertellen wat er door me heengaat, zonder enige vorm van censuur. Ik hoop mezelf erin terug te vinden, mijn weg te vinden en jou bij de hand te kunnen nemen en je deelgenoot te maken van mijn leven, gedachten, misschien zelfs wel mijn ziel.
Ik stuit op de wonderlijkste dingen. Hoe mooi de mens kan zijn en hoe in en in slecht. Maar ook op dingen die ik echt absoluut niet begrijp. En dit is zoiets. Iets dat ik al jaren niet begrijp. Waar ik al jaren een verklaring voor zoek -niet eens een oplossing- zodat ik er voor mezelf vrede mee kan vinden.

De evolutie van de mens in het algemeen. Ik begrijp er geen kloot van.
Ooit, lang geleden - en hoe lang dat dan is daar verschillen de meningen over maar dat doet er nu niet toe- zijn wij uit een boom geklommen om verder te gaan op twee benen. Prima. Zeker toen we leerden omgaan met vuur en niet de halve stam en het halve bos in vlammen meer op gingen, ging het de goede kant uit. Als groep zijn we gaan functioneren, hebben we stelsels weten te maken en civilisatie. - Over wat dat precies is, civilisatie, kunnen we wederom twisten, maar ook daar gaat het nu eventjes niet om.- De mens evolueerde er op los en kwam boven de dieren en de planten te staan. In de gedachte van de mens dan. (Mijn hemel, wat valt er over veel te twisten. Ik schrijf leuk dat de mens boven dier en plant staat. Maar daar ben ik het zelf niet eens mee eens. Volg je me nog?)
In ieder geval.. De mens is gaan nadenken, heeft aanpassingen verricht en heeft zo een stelsel opgebouwd. Dit hebben wij onder andere gedaan om -voor onszelf-  het verschil tussen mens en dier groter te maken. Met alle geweld moest de mens domesticeren, overheersen en beheersen. Bewijzen dat wij hoger in rang staan en slimmer zijn dan al het andere dat hier op aarde groeit, bloeit en leeft. Daarom zijn wij gaat denken en filosoferen. Rangen en standen gaan geven, nog dieper denken.
En wat zie ik vervolgens om mij heen? Mensen met een brein capaciteit waar je bang van wordt, die ze niet gebruiken. Of maar ten delen. Ik heb zoveel intelligente mensen de grootste onzin uit horen kramen.
Ooit dacht ik dat ik geen aansluiting kon vinden bij de mensen om mij heen op school omdat ik anders dacht. Ik had niet hetzelfde denkniveau als leerniveau. Want ik had geleerd te debatteren en na te denken, om op onderzoek uit te gaan. En dat wordt niet echt geleerd en gewaardeerd op mbo niveau. Dus ik dacht dat het lag aan het denkniveau van de mensen om mij heen. En dat ik, als ik eenmaal te maken kreeg met hoger opgeleide mensen, ik meer aansluiting zou vinden.
Daar ben ik van terug gekomen zeg. Ik heb gewerkt bij een uitzendbureau. Al de mensen die daar werkten hadden minimaal een hbo opleiding op zak. Ze werkten hard, ze speelden harder en ik heb nog nooit zulke teleurstellende antwoorden gekregen op vragen. En vragen over dingen die, in mijn optiek, zo overduidelijk en gewoon zijn.
Over wat intelligent is en wat niet, over wat gewoon is en wat niet, daar valt voor de zoveelste keer weer over te twisten. Maar waarom denkt men niet na? Waarom schuift men al het onbekende in een hoekje, om het vervolgens te vergeten of belachelijk te maken? Al die millennia aan evolutie om anders te zijn dan dieren. Al die ontwikkeling om na te kunnen denken. En dan doen we er vervolgens niets mee.
Wanneer mensen kunnen kiezen tussen een televisie kanaal waar je wat kunt leren en een kanaal vol sensatie, kan het lerende kanaal de deuren sluiten. Men zit  massaal dom te doen en het brein op nul te zetten. En het niveau van intelligentie blijkt daarbij helemaal niet van invloed te zijn. Ik heb 'laaggeletterden' en 'laagopgeleiden' de diepste dingen horen zeggen en beredeneren en 'hoogopgeleiden' en 'intelligente mensen' de grootste onzin uit horen kramen.

Dus ik bedenk maar één ding: Probeer het hoogst mogelijke te halen. Weet waar je kracht ligt, weet wat je zwakke punten zijn. Geef dingen die je niet kunt met een gerust hart uit handen. Excelleer in wat je wel kunt en help daarin ook anderen. En denk na. Probeer verder te denken dan jezelf en je eigen kringetje. Als de mens dan echt beter moet zijn dan dier en plant, laat dat dan zijn omdat we elkaar kunnen accepteren zoals we zijn en elkaar daarin liefhebben.


In liefde geheel de Uwe,

Mystic M.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten