donderdag 29 oktober 2020

Bruut eerlijk zijn. Een voordeel en een nadeel.

 Lieve leukerds en leuke lieverds,

Wees bruut eerlijk. In alles. 
Of het er nu om gaat dat je die ene dame of heer het liefst aan haren of stropdas naar  je bed wilt slepen, je iemand bijna ongeneeslijk mist of dat wat die ene persoon doet je kwetst. Zeg het, zonder desperaat te klinken.

Was dit iets dat ik iemand hoorde zeggen? Of was het enkel dat ik het las, dat ik er weer aan denken moest? Ik zou het je echt niet meer kunnen zeggen. Het enige dat ik weet is dat ik het er grondig mee eens ben. Onder de vette voorwaarde dat je dan wel de reactie van de andere persoon accepteert en respecteert.
Voorbeeld: Ik heb ergens gewerkt, zoals iedereen. Van de ICT afdeling kende ik aardig wat heren, aangezien we met zijn allen in hetzelfde rookhok stonden. Iedereen van de ICT leek destijds te roken.
En zo leerde ik ook Rob kennen. Vanaf seconde A was het dikke mik tussen Rob en mij. Altijd lachen, gieren en brullen. En soms zeiden we beiden dingen die tegen het randje aan zaten, of er nèt even ietsje overheen waren. Ik hechtte daar geen waarde aan. Rob is aardig, maar niet op die manier. Daarnaast is hij een directe collega en ik klooi niet met collega's. Vervelend maar waar, ik houd er nogal wat regels en etiketten op na. En ik wijk daar onder geen beding van af.
Rob gaf aan mijn boezem charmant te vinden, hij keek er nogal graag naar. Net zoals hij het niet erg zou vinden wanneer ik een keertje in zijn bed zou belanden. Dat gaf hij mij een keer aan, toen wij met zijn tweetjes in dat hok stonden. Hij keek mij recht aan. Niet hitsig, niet behoeftig. Hij zei het, als een feit. En aan alles was duidelijk dat hij dit meende.
Ik heb hem vriendelijk bedankt voor de complimenten. Ik voelde mij zeer vereerd dat hij mij in zijn bed wil vinden. Maar helaas is dat gevoel niet wederzijds, dus sorry maar nee. Wat betreft mijn boezem... Hij mag best eens kijken naar 'Knabbel en Babbel', daar erger ik me echt niet aan. Als hij het maar niet te opzichtig doet bij collega's en niet vergeet dat ik ook nog ogen heb.
Onze band werd er alleen maar beter op. We hadden uit de weg geruimd wat er in de weg zat. Hij accepteerde dat ik nooit in zijn bed zal liggen, ik accepteerde dat hij die fantasieën heeft en ging daar niet tegen in.
In dit geval werkte bruut eerlijk zijn. We hebben er een goede band door gekregen en hij is nog steeds één van de oud collega's die ik het meeste mis.

Niet iedereen is even blij met je eerlijkheid. Menig baas zit niet te wachten op je brute kritiek. Ook niet wanneer je dit geeft omdat je helpen wilt en echt oprecht bezorgd bent. Dit mede omdat bazen meestal in het bezit zijn van een groots maar fragiel en snel gekrenkt ego. Wanneer niet iedereen met hem  meepraat, breekt de pleuris uit.
Ego... De stomste en naarste uitvinding van de mensheid. En helaas zit iedereen er vol mee. Zelfs zij die zeggen er geen gebruik van te maken. Want laten we eerlijk zijn. Ieders ego is wel eens gekrenkt. Dus ja, iedereen heeft ego. Alleen kan de één er iets beter mee omgaan dan de andere en zijn er mensen die er gelukkig niet al te veel waarde aan hechten.
In ieder geval... Bruut eerlijk zijn werkt op de werkvloer vaker niet dan wel. En ik spreek uit ervaring. Ik ben een flapuit en bruut eerlijk. En geregeld had ik het aan de stok met teamleiders, managers en bazen. En menig promotie en baan die ik niet gekregen heb, terwijl ik die echt wel verdiende.

Bij dezen. Een groot voordeel en een groot nadeel van het zijn van bruut eerlijk.
Ik ben het een aantal jaren niet meer geweest, omdat ik volgens zeggen het dan verder zou schoppen. De realiteit leerde mij anders, maar bruut eerlijk zijn was ik toch echt een tijdje verleerd.
Op dit moment ben ik het mezelf weer aan het aanleren. Dat gaat met vallen en opstaan. En misschien moet ik ook wel leren wanneer ik beter niet bruut eerlijk kan zijn. Of gewoon domweg mijn klep dicht moet houden. Leren liegen kan ik echt niet. Dat werkt voor mij niet en ik kan het niet. Dus ik kan misschien maar beter leren te zwijgen. Dat wordt al een opdracht op zich, kan ik je verzekeren.
 
 
Geheel de uw, 
 
Mystic M

Geen opmerkingen:

Een reactie posten