woensdag 19 juli 2023

Oude regels en overtuigingen

Lieve leukerds en leuke lieverds,

Als iets nu niet waar is.... Is het dan altijd een leugen geweest? Ervan uitgaande dat 'niet de waarheid' dan ook hetzelfde is als een leugen.
O, wat een twijfeltaal. En hoeveel punten die klaar staan voor debat en socratisch gesprek. Maar om niet te verzanden in de zijsporen.. hopelijk begrijp je de strekking waar ik in spreek. Het gaat nu even niet om de details. Niet wat dit betreft in ieder geval.

Door de jaren heen is er van alles geprogrammeerd in mijn brein. Enkele voorbeelden:

Maak grappen, dan kunnen mensen lachen en houden ze van je.
Laat niet je duistere gedachten zien, want anders houdt men niet van je
Niemand zit te wachten op de verhalen van jouw pijn.
Ja, er is jouw narigheid overkomen. Maar je bent niet de enige dus hou je mond.
Niemand zit op jou te wachten.
Men is jou liever kwijt dan rijk.

Misschien harde voorbeelden. Zeker als je de gevolgen daarvan even op je in laat werken. Wat doet dit met een mens wanneer dit de jeugd was en hiernaar geleefd wordt? Dat wens je toch niemand toe.
Toch gebeurt dit vaker dan je denkt en lief is. Het is/was mijn verhaal. Deze zes zinnen maken onderdeel uit van het monster waar ik bijna dagelijks tegen vecht. Ze zijn de basis van mijn jeugd.

Vandaag de dag kloppen ze veelal niet meer. Er zijn mensen die op mij zitten te wachten. Mensen die mij onvoorwaardelijk liefhebben. Maar daar trekken die giftige zinnen zich natuurlijk niets van aan, want daar gedijen zij niet op. Die zien mij liever in die put. Dat kleine, angstige meisje dat heilig overtuigd is.

Had dat kleine meisje het fout?
Ik zou graag anders zeggen, maar ik vrees van niet. Wat haar gezegd is, is nog erger dan wat ik aan het virtuele papier toevertrouw. Maar het gaat om de strekking
Als klein meisje heb ik geleerd dat ik niet waardig ben. Niet waardig om maar het minimale te krijgen. Ook van mensen van wie ik anders zou verwachten en zou mogen verwachten. Maar helaas.

Gelden de regels nog steeds?
Hard gezegd. Een groot deel van de mensen van wie ik vond genegenheid te mogen verwachten zie ik niet meer. Zij hebben veelal mij hun leven uit gekieperd, een enkeling is er door mij uit gezet. Ik verwacht niets meer van ze en geef evenmin.
Maar ik haal ook nieuwe banden aan. Ik ontmoet nieuwe mensen. En kloppen de regels ook voor hen?



Geheel de Uwe,

Mystic M

Geen opmerkingen:

Een reactie posten