donderdag 31 augustus 2023

Erken je pijnpunt. En dus je leerpunt

Krshna Bewustzijn 


Mijn autocorrect heeft het gelijk over Krshna bewusteloos, in plaats van bewustzijn. En daar moet ik eerlijk gezegd om grinniken. Het is immers maar hoe je het bekijkt.


Gisteren was ik bij de kringloop. Daar haal ik geregeld boeken vandaan voor mijn opleiding. Of omdat het daarop van toepassing is, of omdat het ermee te maken heeft.

Ik kwam een boekje tegen met de titel ‘Volmaakte Vragen, Volmaakte Antwoorden’ van Bob Cohen. Op de achterkant een prachtige plaat van mensen in India. Het trok mij. Wat zeg ik, het zong mijn naam. En aangezien het 50 cent kostte, nam ik het verder ongezien mee. Thuis kwam ik erachter dat het van ISKCON is, oftewel de Hare Krshna.

Ik heb daar een dubbel gevoel bij. Van huis uit zijn mij alle vooroordelen opgelegd die men maar bij die beweging kan bedenken, plus een aantal broodje aap verhalen die of niet waar zijn, of toebehoren aan totaal andere groeperingen zoals bijvoorbeeld de Bhagwan.

Aan de andere kant ben ik door een Krshna aanhanger in 1997 aangesproken, heb ik een geweldig gesprek met hem gehad en heeft hij bij mij een zaadje geplant dat mijn redding betekende. Ik durf te stellen dat ik zonder dat gesprek mijn huidige levenspad niet had kunnen lopen. Zijn vragen waren gericht. Niet om mij naar de tempel te krijgen, maar om mij te laten nadenken. Hij zag dat ik niet op mijn plek was waar ik zat, maar ook dat ik niet in zijn tempel hoorde. Hij wilde me enkel op pad sturen. Dat is gelukt en ik ben hem dankbaar.


Dat boek wil ik lezen, hoeveel weerstand het ook brengt. Juist door de weerstand. Want wat betekent dat? Hoe ontstaat de weerstand en waar is deze op gericht? Is dat dan de bron en is die op waarheid gestoeld? Of is het een complete aanname? En waarom wil je niet luisteren naar een ander verhaal? Ìs dat verhaal echt zo anders dan je eigen verhalen? Echt?


Heerlijk, ik voel wrijving. En ik mag ontdekken waar dat pijnpunt ligt.




Geheel de Uwe,

Mystic M

Geen opmerkingen:

Een reactie posten