zaterdag 4 september 2021

Vlaamse vakantie log 4

Lieve leukerds en leuke lieverds,


Gisteren zijn we bij het Romeins Archeologisch Museum geweest. In de omgeving van Oudenburg hebben de Romeinen een vesting gehad, waar in de loop der eeuwen dingen van gevonden zijn.

Sinds de jaren 50 van de vorige eeuw wordt er daadwerkelijk onderzoek gedaan en dingen worden bewaard.

In de middeleeuwen stond de omgeving bekend in de wijde omtrek als vindplaats voor kant en klare bouwmaterialen. Tja, die Romeinen bouwden niet met halve maatregelen. Maar een heel deel is dus verwerkt in vestingen en bouwwerken van later datum.

Was een klein maar interessant museum. En die zes euro per volwassene wel waard. Zeker omdat ze het in de filmpjes specifiek over de omgeving hebben met betrekking tot de Romeinen.

Er schijnen in de buurt tussen Oudenburg en Jabbeke ook nog resten te vinden te zijn waar je langs kunt lopen. Helaas hebben we daar geen duidelijke verwijzing naar gevonden.


Observatie.

Er wordt beweerd dat Belgen niet kunnen rijden. En dan met name de jongeren.

Mijn conclusie is dat dit echt een Ieniemienie kleine groep moet zijn, die er vervolgens wel het (internationale) nieuws mee weet te halen. Want wat is de rijstijl van de gemiddelde Belg een verademing in vergelijking met die van de Nederlanders. Veel hoffelijker en rustiger. Ze geven makkelijk voorrang, dringen zich er veel minder tussen, zitten minder op je bumper en maken makkelijker ruimte.

Ook hechten zij overduidelijk minder waarde aan de auto. Iedereen heeft er (minstens) 1. Maar je ziet veel minder patser bakken en van die 'ik heb geen geld maar ik wil wel doen of ik belangrijk ben' mini-macho bakkies, voorzien geblindeerde ramen, debiele spoilers en andere onzin. Mensen hebben hier gewoon een auto. En geregeld wat oudere. Ik heb sterk het idee dat de lease- instructies die wij hebben hier niet zijn.

Ook is in (west) Vlaanderen aanzienlijk minder asfalt. De natuur is hier veel belangrijker en alom aanwezig. Wegen zijn smaller en je rijdt maar gewoon netjes. Een voorbeeld voor Nederland.



Vandaag, 4 september 2021,

Vanmorgen lekker wezen lopen in een groen deel met landerijen. Er is een groot bos, ontstaan door geschakelde landerijen van rijke heren. Dat is nu samengevoegd en wordt op een natuurlijke wijze onderhouden. Onder andere door een deel van de landerijen gewoon te laten begrazen door koeien en runderen.


Vanmiddag zijn we door een doolhof gelopen bij Loppem. Dat was echt voor dochterlief en ze vond het fantastisch. Ze rende als een kip zonder kop hard lachend rond. Maar gevoel voor richting had ze niet.

Ik wel, blijkt. En ik vond het hoogst verbazend, maar wel een opsteker. Op één keer na, bleek er iedere keer dat ik zei 'die kant op' zei dat ik ook gelijk had. Maar door al het geraas van dochterlief raakte ik de draad toch ook kwijt.

Aangezien het gewoon een weg was, met aangelegde bossages, was ik wel redelijk snel op zoek naar het midden -dat we niet gevonden hebben- en de uitgang. Wat ook jammer was, was het geraas van de doorgaande weg, die ernaast ligt. En het gebons van het techno feest dat vandaag daar in de buurt is. Ik denk dat het feest bij het kasteel is. Hoe gaaf is dat? Een feest op een kasteel. Jammer dat de muziek die er gespeeld wordt -op zijn zachtst gezegd- niet mijn ding is.


Al met al een actieve en lekkere dag. Ik heb 15000 stappen op mijn Fitbit staan. Dus ik heb mijn biertje vanavond verdient.


Observatie...

Wielrenners in Vlaanderen zijn exact hetzelfde als in Nederland. Oftewel: ze nemen de gehele weg in beslag, fietsen andere weggebruikers omver en van de sokken, kijken boos naar je omdat jij überhaupt adem haalt laat staan ook gebruik maakt van de weg, steken gewoon over zonder uit te kijken en voelen zich boven elke regel. En dat terwijl andere weggebruikers vaak juist zo galant zijn.





Geheel de Uwe,


Mystic M


Geen opmerkingen:

Een reactie posten