woensdag 12 september 2012

Stemmen (op de tweede kamer, niet in je hoofd)

Vandaag is rood,
De kleur van jouw potlood.
Vandaag is rood,
De kleur van één rondje!

Ja ja. Als het goed is, ben je naar de stembus geweest. Of je gaat zo alsnog als de wiedeweerga. Want het devies is: Zij die niet stemmen, mogen niet klagen. Je hebt stemrecht, dus zie het als je burgerplicht om er gebruik van te maken. Het kabinet beslist hoe jij je leven wel of niet kan leiden. Dus daar moet je zoveel mogelijk invloed op uitoefenen.

Al dagen gaat alles over de verkiezingen. Peilingen dit, meningen dat. Debatten die live worden uitgezonden en vervolgens door de zogenoemde 'kenners' worden uitgekauwd. Het lijkt net een voetbalwedstrijd. Alleen staat er nu veel meer op het spel, dan alleen maar een wel of niet gewonnen. Het gaat om mijn toekomst, jouw toekomst. De toekomst van onze ouderen en kinderen en waar we heen moeten.

Ik maak me daar best druk om, eerlijk gezegd. De zorg zou duurder moeten. Maar naar mijn mening komt dit doordat de farmaceutische industrie de medicijnen kunnen verkopen voor de prijzen die zij willen. En de medicijnen worden dus met winstmarges van meer dan 100% verkocht. Mijn lichaam is niet meer van mij. Het is een winstoogmerk van farmaceuten en verzekeringen. Wanneer er een kind geboren wordt met een open rug, dat nauwelijks levensvatbaar is, staat iedereen te schreeuwen dat je het redden moet. Als het dan uiteindelijk leeft, wil niemand het dertig jaar later onderhouden door middel van zorg en een uitkering of werk in een sociale werkplaats. (Want daar moet ook op beknibbelt worden. Haal het vooral bij de zwakkeren weg. Die geven toch geen kik. Kun je zelf nog een keertje extra naar een restaurant.) Hoe krom is het, wanneer je zegt dat alles moet leven en iemand laten gaan euthanasie of zelfs moord is, maar niet voor de gevolgen op wenst te draaien? En is iemand die in coma ligt laten gaan wel euthanasie? Zonder alle apparatuur waar wij tegenwoordig iedereen maar aan hangen, was degene immers al overleden.
Scholen zijn niet meer om kennis over te dragen, er wordt verwacht van leraren dat zij de kinderen opvoeden. En dat in lokalen met rustig 35 leerlingen. Goed onderwijs en vervolg onderwijs dat leidt tot een goede toekomst, wordt voor hen die dat betalen kunnen. Oftewel enkel voor de rijken. En de rest kan barsten. Nu is het sowieso absurd dat er van leraren verwacht wordt dat ze kinderen opvoeden. dat is de taak van de ouders. De ouders dienen kinderen te leren dat je elkaar niet mag slaan en niet uit mag schelden. Kinderen horen van hun ouders te leren hoe je koken moet, moet (af)wassen en je huis schoon dient te houden. Daar ben je vader en moeder voor geworden. Om dat kind groot te brengen volgens jouw visie. Niet die van een onderwijzer of wat een regering ons voorschrijft. Een onderwijzer hoor kennis over te brengen. Biologie, Natuurkunde, Wiskunde, Nederlands, Engels, Frans, Duits, Economie en waarschijnlijk vergeet ik nog wel een aantal vakken. Persoonlijke verzorging hoort er in ieder geval NIET bij. Dat is de taak van de ouders.
De banken worden overeind gehouden met mijn belastinggeld. Ik moet dus een hogere btw gaan betalen, zodat er meergeld binnen komt in Den Haag. Maar de veroorzakers van de crisis, de hoge omes en managers van banken en nog meer van dat soort wanstaltige figuren, gaan weg met een dikke bonus. Een bonus waar je dat personeel dat nu op straat komt te staan nog dik een jaar mee aan het werk had kunnen houden.

Zo kan ik nog wel even door gaan. Maar ik denk niet dat er iemands is, die op een politiek epistel zit te wachten. En echt een positief geluid zou er ook niet uit komen. Ik hoop in ieder geval dat ik bepaalde dingen over het hoofd gezien heb. Positieve dingen, die een beetje onder gesneeuwd zijn door de negatieve klanken. Het is immers altijd moeilijker om positief te zijn dan negatief.

Stem, in ieder geval. Laat je horen, waar en wanneer het kan. Nu is de tijd om jezelf een gezicht te geven, voordat je straks weer niet meer bent dan een getalletje en je Burger Service nummer. Dus zet je mooiste gezicht op, pak die stempas en je identiteitsbewijs en wandel naar dat stemhok. Dan heb je weer het recht om te klagen over de onzinnige ideeën waar politiek Den Haag mee aan komt. Zoiets als een wietpas, ik noem maar wat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten