dinsdag 25 september 2012

Financieel slecht weer op komst

O, wat heerlijk dat ik mijn stoom af kan blazen op een blog. Echt goddelijk. Want geloof me, blij ben ik allerminst. En dan is het fijn dat je even los kunt op een virtueel stuk papier, met een zoemende pen.

Ik heb het uitzendbureau vandaag gebeld. Ik hoorde maar niets aangaande de mail die ik hen gestuurd heb op 20 september, met de vraag om uitleg. Er was eerder door hen een aantal dingen toegezegd en het bleef maar stil. Dus ik ging ze nog maar een keertje achter de broek aan zitten. En vanmorgen heb ik maar weer eens gebeld.

Eerst een meisje aan de lijn, die mij niet veel kon vertellen. Ze wist niets af van het fenomeen werkcoach of hoe het in oktober zit met uitbetalingen. Ze verbond me dus door naar één van haar collega's, die daar meer van wist. (Ben ik even blij dat ik nog heel wat belminuten te verteren heb, anders was dit een duur grapje geweest, kan ik je verzekeren.) Vreemd ook dat dit meisje niets wist van de algemene regels. Ik zal wel met een stagiaire te maken hebben gehad.

De collega kon mij vertellen dat ik inderdaad een werkcoach ga krijgen, wanneer ik na 21 oktober nog geen werk heb. Ergens volgende week zal ik benaderd worden. Er wordt een afspraak gemaakt met mij. Ze willen me dan spreken in Amsterdam (bij het callcenter), samen met nog een aantal andere mensen, die in hetzelfde schuitje zitten als ik. Daar krijgen we meer informatie.
Dat dit kan op de vroegere werklocatie, is pas sinds gisteren bekend. (Ja, de werkgever is erg snel met data doorgeven aan het uitzendbureau. Staat het bedrijf echt om bekend, op het laatste moment dingen regelen)
Het bedrijf heeft een opzegtermijn van een maand bij Randstad. Er is 21 september pas opgezegd, dus tot 21 oktober wordt ik gewoon uitbetaald. Maar wel het minimum aan uren. In mijn geval dus 20 uur per week. Daarna kom ik binnen bij het uitzendbureau en krijg ik dus een werkcoach. Ik zal voor elke dag dat ik niet werk, 90% krijgen van het gemiddelde loon van de laatste 13 weken.

En daar ben ik dus furieus over. De laatste tijden ben ik namelijk continu minimaal ingezet. Ik heb continu 20 uur gedraaid. En 90 % daarvan, is echt niet veel. Nu wordt dat door het UWV wel aangevuld, maar echt een vetpot is het niet. En bij het UWV moet ik ook zeuren en leuren om mijn centen. Scroll door mijn blog heen en je ziet genoeg ellende aangaande die instantie.
Daarnaast ben ik boos over het feit dat ik steeds achter hen aan heb moeten bellen. Op mails werd niet gereageerd, of ik werd met een vaag verhaal weg gestuurd. Per vandaag weet ik ook pas officieel dat ik, voor hulp bij een functie, in Alkmaar moet zijn. Daarvoor werd nog steeds gezegd dat ik naar een vestiging in Amsterdam moest zijn.

Het is allemaal weer erg laatste moment werk. En daar kan ik echt niet tegen. Dat zorgt voor stress, waar ik niet mee om kan gaan. Dat maakt me nu ziek. Ik ben al ziekjes en dit doet me echt geen goed. Vooral het feit dat ik zo mijn best heb gedaan om alles vloeiend te laten verlopen en dat dit soort dingen ervoor zorgen dat ik in de financiële moeilijkheden kom, irriteren mij. Het is niet eerlijk, dat ik op moet draaien voor de laksheid van anderen. Alleen heb ik geen poot om op te staan, want die 90% is wettelijk vastgelegd in de CAO.

Het wordt dus hopen en bidden dat ik snel een andere baan vind. Want voorlopig is het dus op alles beknibbelen. Ik heb al berekend dat ik, vanaf oktober wanneer het btw tarief van de 19 naar 21 % gaat, minder inkopen kan doen. Dat zal zich dus uiten in minder boeken. Nu koop ik er gemiddeld drie per maand. En dat is dus inclusief de boeken voor het gamen. Dat mag dus na één oktober drastisch verminderen. Sorry, elke boekhandel die rijk aan mij wordt. Excuses, maar ik heb gewoon niet veel meer. En verder zal ik denk ik bijna geen wijn en bier meer kopen. Dat is gewoon te duur straks. Goed nieuws voor mijn lever en nieren natuurlijk, maar ik zal het wel missen.

Ben benieuwd hoe ik het op ga lossen in januari, wanneer ook de zorg duurder wordt en het eigen risico verhoogd is. Waarschijnlijk wordt het dan maaltijden over slaan over zo. Tenzij ik weer een baan heb natuurlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten