dinsdag 29 december 2020

Uiterlijke eisen. De verschillen zijn exorbitant.

 Lieve leukerds en leuke lieverds,

Ik schrok me een hoedje.
Dat er een dubbele moraal is wat betreft het uiterlijk tussen mannen en vrouwen, weten we allemaal. niks nieuws onder de zon.
De man moet sterk zijn, stoer en mannelijk. Dit houdt tegenwoordig vaak in dat je geen borsthaar hebt en kortgeknipt haar, soms een klein baardje. Je moet goed in proportie zijn en spieren hebben. Verder wordt er van je verwacht dat je je goed wast, je haar verzorgt en dat je lekker ruikt. En dat was het dan wel.

Op vrouwen wordt er veel meer gefocust. Je moet niet alleen slank zijn, je moet ook een grote boezem hebben, glanzend en glad haar, mooi zijn, grote ogen, een rode en volle mond. En als je dat niet hebt, zijn er allemaal producten om je erbij te helpen.

De vrouw krijgt een bombardement van reclame over wat ze allemaal moet zijn en hoe dit product wel even helpt dat te creëren.
Gaat natuurlijk nooit lukken. Want laten we eerlijk zijn. Tuurlijk wil ook ik slank zijn. Ik heb een diëtiste in de arm genomen en doe praktisch dagelijks aan yoga. Maar ik heb nu eenmaal een peuter op te voeden. Mijn man is hard aan het werk en ik verwacht dus niet dat hij veel doet in het huishouden. Dus daar ben ik mee in de weer. En dat neemt altijd meer tijd in beslag dan je zou willen. Dus ik zal echt prioriteiten moeten stellen in waar ik allemaal extra aan wil besteden. En aangezien ik geen make up artist ben, ben ik niet in staat de make up perfect aan te brengen, zodat ook ik er uit kan zien als Nicole Kidman,  Keira Knightly of Rihanna. Ik heb ervoor gekozen mij te focussen op mijn krullen, dus ik ben twee keer in de week een uur bezig met allerlei huis tuin en keuken middeltjes om de perfecte krul te creëren. Gaat natuurlijk ook nooit van zijn leven gebeuren, maar het ziet er al beter uit dan pak hem beet twee jaar geleden. Het is voller, krult meer en is minder pluizig. Hopelijk staart men zich wat minder blind op mijn imperfecte huis en wordt de aandacht door mijn voluptueuze haardos veel te veel afgeleid.

Maar wanneer een vrouw niet mooi is, heeft ze echt een probleem. Je kunt zomaar die ene baan niet krijgen omdat je een tikkeltje minder mooi bent dan die andere sollicitante, ook als jij beter gekwalificeerd bent. Naar een mooie vrouw wordt beter geluisterd, ze wordt serieuzer genomen en komt in het leven verder dan een gemiddelde vrouw.

Als je gaat kijken naar de website van een grote fabrikant van cremes, zie je voor mannen misschien zes producten. Voor niet gespecificeerd (en dus gericht op vrouwen) minimaal 110 producten. Van rollers voor ogen, naar dagcreme, naar bronzers, naar nachtcreme. En het dan maar gek vinden dat de koffers op vakantie van vrouwen uitpuilt en de koffer van de man ter grote van een rugzak is.
Wat een bombardement zeg. ?Dat zou toch drastisch anders moeten. Ten eerste omdat niet elke vrouw minstens 1.72 is, ten tweede omdat niet elke vrouw ooit aan het plaatje zou kunnen voldoen en ten derde omdat we uiteindelijk gewoon allemaal ouder worden. En dat zou helemaal niet erg gevonden moeten worden! Dat zou nu juist gevierd moeten worden en op waarde geschat.

En denk nou niet dat ik denk dat mannen het makkelijker hebben. Ook zij krijgen wel een bombardement aan waar ze aan moeten voldoen. Je moet immers een kop vol kortgeknipt haar hebben. Kom je aan met je genen die je al vanaf je 28e kaal laten worden. Je moet een super getraind lichaam hebben. Ook niet elke man kan daar aan voldoen. En vandaag de dag schijnt een man ook weinig lichaamsbeharing te moeten hebben. Leuk als je borstkas nu juist helemaal vol zit. Je kunt het weg scheren. Maar vaak staat dat dan weer niet. Je lichaam vormt zich ernaar. Wanneer jij van nature een borst vol haar hebt, staat een kale borst vaak van geen kant.
Gelukkig ben ik echt niet de enige vrouw die het warm krijgt van borsthaar. Dus het hangt ook nog van personen af. Leuk dat er een cosmetische standaard is, wat je er zelf van vindt telt nog steeds wel. Al is de vrouw meer aan de grillen onderhevig dan de man, wat uiterlijk betreft.

Hopelijk doen we er snel wat aan. De man moet wat meer aan zijn verzorging doen, de vrouw kan wel wat minder op haar uiterlijk worden afgerekend.





Geheel de Uwe,

Mystic M.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten