dinsdag 15 september 2020

Onderwerp U aan de liefde. Deel 10: Spreek honing, geen zuur

Lieve leukerds en leuke lieverds,

Om liefde te ontketenen, zul je in liefde moeten spreken. In elke vorm van liefde. En laten we eerlijk zijn, dat zijn nogal wat vormen. De manier waarop je van je partner houdt is immers anders dan de manier waarop je van een huisdier houdt, of van een kind, je moeder, zus, vader, broer etcetera enzovoort. Liefde valt te vieren in vele vormen en maten. Dus hoe valt daar dan één mal op toe te passen?
Hier zijn vier basisregels, die je een eind op weg helpen:



Spreek met integriteit, zeg enkel wat je echt meent.

Vermijd het om kwaad te spreken over jezelf of te roddelen over een ander. Gebruik de kracht van je woorden om voort te stuwen richting de waarheid en liefde.

Vat niets persoonlijk op.

Niets wat een ander doet komt door jou. Wat anderen doen en zeggen is enkel een projectie van hun eigen realiteit, hun eigen droom of nachtmerrie.  Wanneer jij immuun bent voor de acties en meningen van een ander val je nimmer ten prooi aan nodeloos lijden.


Doe geen aanname.

Vind de moed om vragen te stellen en uit te drukken wat je ècht wenst. Communiceer zo duidelijk mogelijk naar anderen om verwarring, verdriet en drama te voorkomen. Met slechts het uitvoeren van deze regel, kun jij je volledige leven veranderen en het tij ten goede keren.

Doe altijd je best.

Je best doen zal veranderen van moment op moment. Wanneer je moe bent zal het zich anders uiten dan wanneer je blaakt van energie. Doe simpelweg onder elke omstandigheid je best. Hierdoor kun je zelfverwijten, zelfkritiek en teleurstelling in jezelf vermijden.


Doe dit al met liefde. Liefde naar de ander, maar ook zeker naar jezelf.
Oefen met deze vier regels. In het begin zal het moeilijk gaan. Ik ben er al een hele tijd mee bezig en het lukt nog niet. Simpelweg omdat ik de regels in mijn enthousiasme vergeet, of omdat ik zo graag vrienden wil helpen dat ik allerlei aannames doe. En als ik eerlijk ben, neem ik dingen bijna altijd persoonlijk op.

Er is wat aannames doen betreft een heerlijk regeltje: NIVEA. Niet Invullen Voor Een Ander. Ik kan je verklappen, ik heb aardig wat potten van die rotzalf leeg gesmeerd. En ik vrees dat ik er nog wel een aantal te pakken zal hebben, voordat ik deze leefregels onder de knie heb. Maar elke dag is een nieuwe dag. En met frisse moed mag ik weer mijn best gaan doen.

Lieverds, ik zeg niet dat deze regels makkelijk uit te voeren zijn. Het zijn de simpelste regels. Iedereen begrijpt wat ermee bedoelt wordt. (Toch?) Maar nu nog 'even' ten uitvoer brengen.
Doe je best om ze uit te voeren. Spreek het eventueel uit. En help een ander om hetzelfde te doen. Spreek in honing en verbeter daar uw leven en de wereld mee.


In en uit liefde,
Geheel de Uwe,

Mystic M.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten