woensdag 2 september 2020

Onderwerp U aan de liefde. Deel 7: Balans in de relatie.

 Lieve leukerds en leuke lieverds,


Het leven draait om balans. Echt alles draait om balans.

Balans tussen emoties en de ratio, voedsel en drinken, werken en vrije tijd en ga zo maar door. Is de balans om wat voor reden dan ook weg, dan raakt de mens de kluts kwijt. Dit kan tot gevolg hebben dat we ziek worden -geestelijk of lichamelijk-, we worden door eten te dik of te dun en zo kunnen we allerlei gevolgen met allerlei oorzaken verzinnen.


Tussen stellen heb je ook een balans. Zeker wanneer het een stel betreft waarbij de balans goed verdeeld is kun je dat zijn.

Voor je staan altijd een gehele vrouw -met al haar vrouwelijke aspecten- en een gehele man -met al zijn mannelijke aspecten-. Deze aspecten zijn niet altijd gewaarborgd in één geslacht, maar altijd aanwezig.

Elke man heeft een aantal vrouwelijke aspecten. Elke vrouw heeft altijd wat mannelijke aspecten. Ik kan bijvoorbeeld grunten op een manier waar menig metal-head jaloers op is en daar ook fantastisch ruzie mee maken en agressief uit mijn dak gaan. Mijn man is zeer zorgzaam. Samen balanceren wij volledig en zijn wij een gehele man en vrouw. Alleen zijn daarbij een aantal mannelijke aspecten die ik meer vertegenwoordig en vrouwelijke aspecten die meer bij hem aanwezig zijn. En ik geef nu even twee aspecten uit huiselijke kring mee ter illustratie. Er zijn nog wel meer verschillen tussen ons en over het algemeen kun je echt wel stellen dat ik het vrouwtje ben en dat mijn man de man is. (Ik heb in ieder geval geen lichaamsbeharing en mijn man grossiert erin.)

Deze man en vrouw balans geldt trouwens voor elk stel, dus ook bij homoseksuele en lesbische stellen. En dan bedoel ik echt niet de overduidelijke 'kijk, hij/zij is het vrouwtje en hij/zij is het mannetje' idee, maar het is gewoon een feit dat er een verdeling in zit.

Een goed gebalanceerd stel weet van elkaar wie het beste is in wat. Ze vullen elkaar aan als een geoliede machine, nemen de taken automatisch van elkaar over wanneer de kracht erom vraagt en verdedigen elkaar door dik en dun. De één zal altijd op de ander kunnen bouwen en vice versa, óók als het even minder gaat. Ze slepen elkaar overal doorheen. En omdat ze te allen tijde achter elkaar staan, elkaar steunen en opvangen en voor elkaar ten strijde trekken, gaan ze elkaar steeds meer waarderen, respecteren en erkennen. Ze dienen immers af en toe ook de taken over te nemen die de ander vervult. En zien derhalve wat die ander allemaal doet.


Kijk voor de grap eens naar hoe de balans tussen jou en je partner is opgebouwd. Hoe deze is ontstaan, waar die uit bestaat. En vraag je bij jezelf eens af of je hier helemaal gelukkig mee bent. Zouden er dingen misschien beter kunnen? Kun je dat met je partner bespreken? Hoe kun je dat verdiepen?

Mijn man en ik doen het geregeld. Wij gooien onze relatie en dus de balans regelmatig onder de loep. Dat moet echt wel, omdat ik meer van de emoties ben en hij de ratio is. Omdat ratio bij mij niet genoeg aanwezig is, moet ik wat dat betreft leunen op mijn man. Gelukkig kan ik op dat vlak op hem leunen, hem laten leiden en kan ik veel van hem leren. Op mijn beurt dwing ik hem weer om af en toe bij zijn gevoel te komen. Hij wordt gedwongen na te denken over wat er door hem heen gaat.

Is dat altijd leuk? Nee. Gaat deze verdeling en elkaar aanzetten tot het doen van iets altijd van een leien dakje? Mocht ik willen. Af en toe knettert het echt wel in huize Mystic M.. En dan niet op de goede manier, er is echt onenigheid omdat we elkaar aanspreken op onhebbelijk gedrag of trekjes waar we niet van willen dat daar aandacht aan besteed wordt. Maar omdat we dus blijven communiceren en elkaar aanspreken om te groeien en te verbeteren, is er nauwelijks ruzie. En de ruzie die ontstaat is in korte tijd verholpen, omdat we aanspreken uit liefde en de intentie elkaar te helpen groeien.


Stimuleer elkaar om door te groeien, ook los van de ander. Wanneer je dingen los van elkaar doet, verbreed je los van elkaar de horizon. Dit brengt nieuwe inzichten met zich mee, waardoor je ook je eigen individualiteit weet te waarborgen.

Want hoeveel stellen gaan er niet ten onder aan het feit dat ze altijd bij elkaar zijn en het dus na een tijdje totaal niet meer duidelijk is waar de één begint en de ander eindigt? Het wordt één geheel, zonder sekse-verschil. Wanneer je de één hoort praten, hoor je automatisch ook de ander. Alleen de klankkleur van hun stemmen zijn verschillend.

Dat moet je -koste wat het kost- zien te vermijden. Verschillen horen in je relatie. Maken de boel spannend, zorgen voor leven in de brouwerij en laten zien dat je niet aan elkaar vergroeit bent. Want een geoliede machine zijn is fijn, je moet niet vergeten dat er nog steeds twee individuen zijn.

Ga je eigen hobby uitvoeren, los van elkaar. Je blijft dan niet alleen je eigen dingen doen, je blijft jezelf ook trouw. Je weet dat je zelf ook een fantastisch leven hebt, dat helemaal in harmonie is. Je kunt jezelf prima vermaken, bent dik tevreden met jezelf. Die ander is een hele mooie bonus. Maar jij doet ook je eigen dingen en geniet daarvan.

Extra bonussen: Je hebt tijd om elkaar toch stiekem weer een beetje te missen, zonder dat het een eeuwigheid duurt. Maar gewoon genoeg om er weer even achter te komen hoe leuk je leven met je partner is. En je hebt je partner weer van alles te vertellen. Je leert immers nieuwe mensen kennen, je hoort nieuwe verhalen en krijgt zelf nieuwe verhalen. Allemaal punten die helpen om je leven interessant en spannend te houden. En dat neem je automatisch mee naar je relatie.


Een stel is balans, yin en yang. Blijf elkaar aanvullen. Blijf elkaar balanceren en steunen. Zie elkander groeien, vier feest in de verschillen en adoreer die ook. Herken de overeenkomsten en koester die. Wees samen het perfect geharmoniseerde stel en vul elkaar aan in individualiteit.



Geheel de Uwe,


Mystic M.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten