dinsdag 18 augustus 2020

God is een sadist. En dan pas liefde.

Lieve leukerds en leuke lieverds,


Populair ga ik niet worden, daar ben ik ondertussen wel uit. Ik houd er standpunten en ideeën op na die in de keper beschouwd niet echt geaccepteerd zijn. Zeker niet in de christelijke hoek.

Ik zie de personen, zonder uitzondering, als mens. Zelfs Jezus was in mijn ogen niet zo almachtig als dat velen hem afschilderen. Dat wordt nog wat, als ik wel besluit de opleiding tot geestelijk verzorger te gaan doen. Oké, we zijn er al uit dat ik het vanuit humanistisch oogpunt zal moeten gaan doen. Een religieuze stroming kan niet, ik zal nergens geaccepteerd worden. Waar ik me daar vorige maand nog zorgen over maakte, heb ik me daar in de tussentijd bij weten neer te leggen. Lezen heeft zo zijn voordelen.

Ik lees me helemaal stuk in allerlei boeken over filosofie, theologie, combinaties daarvan. En al die boeken geven mij een hele nieuwe kijk op de christelijke God, het Goddelijke, de mensheid.

Ondertussen weet ik dus niet meer of God nou menselijk is, of de mens Goddelijk. Wel weet ik dat, wanneer ik het oude testament nog eens bekijk, de christelijke en Joodse god een rancuneus mannetje is. Hij wil totale onderwerping en gehoorzaamheid van zijn mensen. Andere goden mag men niet aanbidden. Tegelijkertijd vindt hij het grappig om verdeeldheid te zaaien, tegen zijn eigen regels in te gaan en jaloezie te veroorzaken. Alsof het voor de mensheid nog niet moeilijk genoeg is om het een beetje met elkaar te vinden, veroorzaakt god nog weet ik het hoeveel verdriet en verdeeldheid. Voor bewijs daarvan verwijs ik u naar het oude testament. Bewijs zat dat daarin is opgeschreven. Ruzie tussen broers, omdat de eerstgeborene volgens god niet degene moet zijn die het volk leidt (waarom laat je dan in vredesnaam toe dat deze volgorde ontstaat in geboorten?), ruzie tussen man en vrouw omdat ze een andere taal lijken te spreken. De ellende begon bij Adam en Eva en is er in de loop van de geschiedenis niet beter op geworden.

En dan vraagt men zich af waarom ik mij niet geheel kan onderwerpen aan deze god. 

Welnu. Heb je die boeken wel eens van haver tot gort gelezen? Vraag jij je dan niet ook af of god zich wel helemaal goed voelt? Als hij degene is die alles heeft geschapen, is hij er in de loop van de aeonen wel erg onzorgvuldig mee omgegaan. Hij laat toe dat zijn creaties worden vernietigd (zoals wij met de aarde omgaan), dat mensen elkaar afslachten om de meest futiele dingen. Hij kijkt toe, veroordeelt en zorgt voor nog meer twist. Om vervolgens boos te zijn wanneer mensen zich van hem afkeren. Hij beproefd mensen op haast onmogelijke wijze, verwacht dat we trouw zijn, om vervolgens eeuwen niks van zich te laten horen.

Begrijp me goed. Hij heeft ook gezorgd voor de mooiste dingen. Liefde is een prachtige uitvinding. Een gevoel waar de mens een sublieme uiting van kan geven. Wanneer ik naar de ondergaande zon kijk, kan ik nauwelijks uit mijn woorden komen van ontroering. Je mag dit dagelijkse kost en de normaalste zaak van de wereld noemen. Maar ik ben nog steeds regelmatig verbaasd over het feit dat zoveel mensen zich niet verwonderen kunnen. Elke dag weer slaat er geen meteoriet in op de aardbol, om ons miezerige leventje in één keer weg te vagen. Iedere dag weer ontstaat er geen mega explosie aan de andere kant van het heelal waardoor de aarde uit haar koers zou kunnen raken en wij in één keer verlost zijn van onze dampkring.

Of het god is die ons daar dagelijks voor behoed? Het kan zijn. Als dat zo is, is er in ieder geval een verklaring waarom hij eeuwen niets van zich laat horen. Hij heeft het op zulke momenten echt eventjes te druk om zich zorgen te kunnen maken om onze miezerige besognes. 'Ja, sorry. Leuk dat jij wilt dat ik eventjes een miljoen mensen red van een wisse dood onder het juk van de zoveelste overheerser. Ik heb het even te druk met het tegenhouden van deze mega meteoriet die anders inslaat op jullie planeet en echt iedereen in één keer naar het hiernamaals blaast.' Zoiets.


Jammer dat we niet iets van een antwoordapparaat hebben waar we vragen op in kunnen spreken. En dat hij dan af en toe eens een briefje zou sturen met wat antwoorden. Het zou de boel een beetje verklaren en makkelijker maken.


Geheel de Uwe,

Mystic M.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten