maandag 17 augustus 2020

Ik word nog eens de ideale vrouw

Lieve leukerds en leuke lieverds,


Als kind zat ik op scouting.

Bij de zeeverkenners om precies te zijn, al is het systeem tegenwoordig anders en heet het ook niet meer zo.

In ieder geval... Ik heb wat keren over het water gedobberd in een bootje met een zeil. Knopen leggen leer je dus vanzelf. En de ruwheid van het touw leer je ook verdragen, dat hoort immers bij de sport en erover miepen is voor mietjes.

Daarnaast... Vanaf een jaar of 12 worden de jongens en de meisjes in die boten gewoon bij elkaar gedaan. En je gaat echt niet staan mekkeren waar die jongens bij staan. Ik niet in ieder geval. Ik ging liever drie uur kapot van de pijn dan dat ik toegaf aan een gozer dat iets niet fijn was. Die pijngrens werd bij mij dus danig op de proef gesteld en door de jaren heen  steeds verder verhoogt.


Ook speelde ik een instrument, namelijk eerst trompet en daarna hoorn. Allebei koper instrumenten, beiden een blaasinstrument. Mocht je niet weten wat dit voor instrumenten zijn, dan is google weer eens je kompaan. En ik denk dat je snel tot de conclusie zal komen dat het saaie instrumenten zijn, in jouw opinie.

En toch... Wij koperblazers zijn minder saai dan je denkt. Allereerst kunnen wij natuurlijk de beste jazz en salsa spelen. Heel Brazilië gaat tijdens carnaval met koperblazers uit hun dak. En daarnaast hebben wij een verborgen cadeautje voor de heren onder ons. Wij hebben namelijk wat in de wandelgang een 'embouchure' genoemd wordt. Even schaamteloos van wickedpedia gerausd:

Embouchure (van het Franse bouche, mond) is de actie van de lippen die nodig is om een blaasinstrument te bespelen. Bij koperblazers zoals de trompet en de hoorn zijn de trillende lippen zelf de oorzaak van geluidsproductie.


Voor deze embouchure worden de lippen tot in detail en uitgebreid getraind. Daarnaast wordt de toon aangezet door de tong. Deze wordt derhalve sterk en snel.

Oftewel: Snelle tong, sterke lippen. En of jij je met ons kunt vermaken! Je moet alleen even weten waar je ons in moet zetten.


Naast deze twee kunstjes met touw en mond, ben ik geen slechte hobby kok. Koken en bakken doe ik graag en dat werpt zijn vruchten af. Menig mens die blij wordt wanneer ondergetekende weer eens aan komt zetten met een boterkoek, quiche, vlammetjes, appeltaart - al dan niet voorzien van whiskey-cream of amaretto- of cake


Broeken vind ik verschrikkelijk. In mijn optiek zijn die er enkel voor mannen. Ik huppel vrolijk rond in mijn jurkjes. Vrouwelijkheid ten top, het liefst met hakken. Al heb ik ook de bekende All Stars, voor de wandelingen die ik in de ochtend maak en wanneer er wel een keer van mij verwacht wordt dat ik langere tijd op mijn benen sta.


Van de week zat ik me dit allemaal even te beseffen. Die cursus over zelfinzicht en houden van mezelf begint nu dus al te werken. Want man o man. Ik ben niet bang voor touw, heb een magisch mondje en kan koken. Ik word nog eens de ideale vrouw!


Geheel de Uwe,


Mystic M.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten