maandag 23 november 2020

Lust versus liefde

 Lieve leukerds en leuke lieverds.

Ja, ik weet het. Weer over seks. Nu ja, onder andere over seks dan. Het is gewoon een heel leuk onderwerp! Ik ben er dol op en durf daar hier openlijk voor uit te komen. Want ik zal eerlijk zijn. In het echte leven zal ik niet direct toegeven dol te zijn op seks. Niet omdat ik dat niet ben of me erom schaam, maar omdat ik niet geconfronteerd wens te worden met alle veroordelingen en vooroordelen.

Maar nu wil ik het hebben over lust versus liefde. Er zit een groot verschil tussen. Geen van twee is slecht, maar als je de twee met elkaar verward, komt er weinig goeds van terecht. Maar allereerst... Wat is nou liefde en wat is lust.

Liefde
Uiteraard zijn er weet ik het hoeveel meningen over wat echte liefde is. Hoe je dat uit is cultuur gebonden en regionaal. In het Oosten uiten ze niet zo snel openlijk dat ze elkander liefhebben. Hier in het Westen is het niet gek dat je hand in hand loopt met je liefje. Maar toch is er wel een algemene deler waar je het over kunt hebben.
Liefde is immers een diepe genegenheid die je voor iemand voelt. Een connectie, die niet direct iets met het lijf te maken hoeft  te hebben. Een spirituele band die je voelt en altijd wenst te onderhouden. Je wilt dat de ander gelukkig is en doet je best om dat te bewerkstelligen. Hoe meer je van iemand houdt, hoe meer je daarvoor op wilt offeren. Je denkt meer en meer voor en vanuit de ander.

Lust
Lust is iets lijfelijks, al kan de oorzaak wel iets geestelijks zijn. Uiteindelijk gaat het je in ieder geval om het lijf en de aantrekkingskracht. Lust is altijd seksueel geladen, terwijl liefde dat niet hoeft te zijn. Lust is gericht op enkel de lichamelijke dingen. Ontlading van frustratie, door middel van seks. Het bevredigen van het jagersinstinct. Lust kan heel egoïstisch zijn, omdat het draait om jouw fysieke bevrediging. Het komt vanuit jezelf en is enkel op de ander gericht omdat die ander een catalisator is van je lustgevoelens. Zodra je die lustgevoelens hebt bevredigd, hoeft de persoon met wie je dat deed niet meer interessant te zijn.


Lust is een eerste indicator van liefde, want er moet een fysieke aantrekkingskracht zijn. Laten we daar niet over liegen, lust is belangrijk. Als ik mijn man niet sexy, opwindend en charmant vond, kortom als ik geen lust voor hem kon hebben, was ik nooit met hem getrouwd. Het feit dat ik mij fysiek tot hem voel aangetrokken is een essentiële reden dat ik wel met hem deze relatie aan ben gegaan en niet met de buurman, of die knul van dat ene feestje, waar ik toch ook wel een connectie mee meende te hebben.
Maar wat erg gevaarlijk is, is dat mensen lust en liefde nog wel eens door elkaar halen. Zeker met het beeld dat we via sociale media steeds meer, intensiever en krachtiger op onszelf projecteren. Lust wordt gebruikt om van alles te verkopen. Lust wordt geprojecteerd als het ultieme beeld van schoonheid en vrouwelijkheid. En wij willen er onbewust aan meedoen. Dus we projecteren lust en nemen dit aan als liefde
Hopelijk kun jij voor jezelf de twee uit elkaar halen. Lust is prima wanneer je gewoon voor één nachtje met iemand meegaat. Wanneer dit in goed overleg is van beide partijen is er niets mis met een nacht vol lust en hitte. Zolang je maar slim bezig blijft en een condoom gebruikt. -Echt. Zo ontiegelijk veel mensen die geen gebruik maken van die dingen. Zelfs hoog opgeleide mensen die zich hierin laten leiden door domme vooroordelen. Ik weet het. Het is een rotding. Je moet het spel onderbreken, er van te voren aan denken. Maar weet dat je jezelf en de ander een hoop ellende bespaard! Stop gewoon een rubbertje in je tas, of dat kleine vakje bij je broekzak. Bescherm je zelf en doe niet zo oerdom als anderen.- Lust kan een hoop goed doen. En lust is het startsein.
Omdat je ontlaadt, kun je stress kwijt. Omdat je seks hebt gehad, kun je weer helder denken. Omdat je die ontlading hebt, krijg je een connectie met de ander. Lust en seks zijn namelijk veel meer dan enkel een manier om voort te planten. Het is ook een manier om connecties te maken en jezelf lichamelijk te genezen van allerlei geestelijke en lichamelijke kwalen.

Liefde is een belangrijke emotie. Liefde kunnen we niet ontberen. Iedereen heeft dit nodig en wanneer dit niet gegeven wordt raakt men danig van slag.
Kijk voor jezelf of de ander die jij in je leven hebt er is voor liefde of voor lust. Dit kun je heel simpel uitvogelen, door te kijken of er meer is dan alleen het fysieke. Kun je ook samen de hele avond op de bank hangen en tv kijken? Of de hele avond spelletjes spelen en samen lachen? Wil jij alles weten wat er door die ander zijn/haar hoofd gaat? Heeft die ander ook het verlangen te weten wat jou nou bezig houdt? Als één van de twee geen interesse in de ander heeft, behalve het fysieke, of men 'koopt het af' door spullen te geven maar geen tijd of energie er in te stoppen, dan is de kans groot dat het om lust gaat en geen liefde. Wat je er vervolgens mee moet... Ik ben geen expert. Ik ga niet doen alsof ik er dan het antwoord voor heb. Maar dat je er wat mee moet en moet gaan communiceren lijkt me duidelijk.

Lust versus Liefde. Ken het verschil. En zorg ervoor dat beiden in overvloed aanwezig zijn.




Geheel de Uwe,

Mystic M.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten