dinsdag 3 november 2020

Omdat je weet hoe het werkt, haalt de magie nog niet weg

 Lieve leukerds en leuke lieverds,

Voor hen die zich gestaag door mijn blog heen worstelen is het geen geheim dat ik er een vreemde religie op nahoud. (En bij dezen wil ik ook mijn bewondering uitspreken. Je moet door aardig wat lappen tekst heen. Chapeau en bedankt dat jij de tijd neemt om al mijn kronkels tot je te nemen.) Het bestaat uit een allegaartje van meerdere stromingen en soorten.

Ik heb het al eerder aangegeven: Eén been in het christendom, één been in het heidendom en daar een antroposofisch sausje overheen.
Voor het gemak ga ik er maar van uit dat je weet wat het christendom inhoudt. En mocht je niet bekend zijn met de antroposofie, dan raad ik aan daarop te googlen. De grondlegger is Rudolph Steiner, ook een mooie zoekterm.

Maar mijn heidendom... Daar valt slecht op te googlen. Niet omdat het niet zal kunnen, maar omdat je er zoveel verschillende en elkaar soms tegensprekende punten. En het, in mijn ogen, mooie ervan is... Ze kloppen allemaal. Heidendom, paganisme, wicca, hekserij, sjamanisme. Waarschijnlijk vergeet ik nog een hele rij aan titels. En zelfs binnen al deze termen zijn er verschillende manieren om het te uiten, die allemaal anders en soms tegenstrijdig zijn.
Zelf noem ik het heidendom of paganisme. En die term gebruik ik, misschien uit luiheid of misschien uit gemak, voor alle stromingen. Houd mij te goede, dit is mijn eigen interpretatie. Geheid dat je kunt googlen en een stuk tegen kunt komen dat totaal het tegenovergestelde beweert van wat ik schrijf. Klopt, ook dat is waar. Dat wat ik tik kan en mag je klinkklare onzin vinden.
Waar ik over schrijf is wat ik ervaar. Wat ik voel en ik alleen. Ik kan niets invullen wat jouw belevingswereld aan gaat.
Daarnaast... Ik kan zeggen dat ik doden kan zien. Ik kan zeggen dat ik voel waar de kelders in kastelen eindigen en waar de kerkers beginnen. Ik lieg niet. Ik voel het echt. En heb er vaak een lief ding voor over om het niet te voelen.
Dat de film 'The Sixt Sense' net uit was, kwamen mensen nog wel een gek doen met een opmerking als 'Can you see dead people?' terwijl ze de stem van dat jochie na deden.
Een enkeling heb ik vervolgens de stuipen op het lijf gejaagd door een omschrijving te geven van een overleden dierbare. Te samen met details van een paar ontmoetingen tussen hen en de betreffende overledene.
Yep, I can see dead people. Maar niet op commando. En ik doe het niet om jou te vermaken en ben ook geen Char. Ik vraag niet of de naam met letter X of Y begint. Ik geef een accurate en gedetailleerde omschrijving van hoe de persoon in kwestie er uitziet. En vaak een omschrijving van wat de overledene betekende voor de persoon tegenover mij.
Maar ik dwaal weer eens af Ik begon niet met tikken om jou te vertellen over het rariteiten kabinet dat mijn geest heet op geesten gebied.
Ik begon dit blog om te vertellen over magie. Magie bestaat namelijk. En omdat je weet hoe het werkt en waar het vandaan komt, houdt het nog niet op om te bestaan.
Weet je. Het stomme is namelijk dat mensen dingen alleen magisch vinden als ze niet begrijpen waar iets vandaan komt of hoe iets gebeurt. Wat een goochelaar doet noemt met geregeld magisch. terwijl men ook daarvan weet dat het een truc is. Een ingenieuze truc. Een truc waar kunde en oefening in gaat. Maar die truc is net zo magisch als wat ik doe, op regelmatige basis.

Ik visualiseer wat ik wil, of nodig heb. Ik visualiseer wat ik wil hebben en plaats mezelf in dat plaatje. En vaak krijg ik dan ook nog wat ik hebben wil. Op die wijze hebben wij het huis kunnen kopen wat we hebben.
De wijk waar we wonen is zeer gewild. Het huis was al verkocht. Maar er ging wat mis bij de vorige koper en ondanks dat het huis op funda stond, hebben wij het uiteindelijk alsnog kunnen kopen.
Nee, dit was niet exact het huis dat ik gevisualiseerd had. Mijn fout. Ik was niet super gedetailleerd. Ik had niet in mijn hoofd dat ik huisnummer zoveel wilde. Ik visualiseerde enkel dat ik zo'n huis en in die buurt wilde hebben.
Kun jij dit ook doen? Ja. Moet jij daar een heks of sjaman of zoiets voor zijn? Nee. Houdt het in dat je na die visualisatie niks meer hoeft te doen? Nope. Zo werkt het helaas ook weer niet. Visualisatie versterkt je verlangen en de krachten. Maar de goden helpen alleen hen die zichzelf helpen. Het geeft je een steuntje in de rus. Maar je zult nog steeds moeten werken en geduld moeten hebben. Houd je ogen open en kijk naar de tekenen die op je pad gezet worden.
Hoe het werkt?
Stel, je wilt een rode opoefiets. Op zich zijn er opoefietsen zat te koop, maar die zijn veelal in de kleur zwart of wit. Andere kleuren zijn er vaak niet.
Zie het voor je. Visualiseer die rode fiets. Hoe hij glanst in het zonlicht en hoe soepeltjes hij rijdt. Zie de mooie bel op het stuur, het prachtige zadel dat precies goed staat afgesteld om jou een perfecte houding te geven. En het aller belangrijkste: Plaats jezelf in dat plaatje. Zie niet alleen die fiets, maar zie jezelf er ook bij, met een brede en tevreden glimlach op je lippen. Zie jezelf touren op het ding. Zie de eventuele versnellingen, wat voor remmen de fiets heeft. Zie jezelf erop rijden terwijl je naar vrienden gaat of boodschappen gaat doen. En trek dat beeld in je gedachten naar je toe.
Belangrijk bij visualisatie is dat je jezelf erbij betrekt en dat je gedetailleerd bent. Het voorbeeld van de opoefiets is mij overkomen. Ik had die fiets me helemaal voorgesteld. Ik wil echt al vanaf mijn 15e een rode opoefiets. En ik dacht er steeds aan. Maar ik zette mezelf nooit in dat plaatje. Gevolg? Uiteindelijk ging de oude fiets toch echt kapot en kocht ik dan toch maar een zwarte opoefiets. Wat staat er drie maanden later in elke fietshandel te schitteren? Die mooie rode variant. Mijn eigen schuld, ik heb mezelf niet in het plaatje gezet.
Wanneer je bijvoorbeeld visualiseert dat je geld krijgt, kun je specifiek zijn. Wanneer het niet duidelijk is wat je wilt, kun je een kraslot kopen en drie euro winnen. Dat helpt niet wanneer je de badkamer wilt renoveren. Je kunt fantaseren en visualiseren dat je bijvoorbeeld 15.000 euro krijgt. Of je kunt, wanneer je weet dat je binnenkort weer een beoordelingsgesprek krijgt op je werk, visualiseren dat je een loonsverhoging krijgt zodat je makkelijker dingen kunt kopen of ervoor sparen kunt. In het geval van de eerder genoemde badkamer zou ik een mooie nieuwe badkamer visualiseren waar je hem hebben wilt. Laat de centen kwestie in dezen achterwegen. Hoe de materie er komt, kun je rustig over laten aan de bezorgers. Die zoeken dat wel uit. Als je die badkamer maar goed visualiseert en ziet hoe jij en de jouwen er heerlijk van genieten.

Deze aantrekkingskracht is magie, hekserij, toverij. Noem het wat je wilt. Slecht is het niet. Er is genoeg in de wereld voor iedereen. Je mag best wat wensen. Als je er maar goed over nadenkt en niet meer wenst dan je nodig hebt. Nee, je hoeft echt niet minimalistich en in armoe te gaan leven, tenzij je dat zelf wilt. Maar houd het netjes. Wens jezelf geen Bill Gates proporties toe. Je mag dat wel wensen, maar besef je dan wel dat je er ook die proporties aan verantwoordelijkheid en druk bij krijgt. Gratis is het namelijk niet, je zult er altijd iets voor moeten doen. Het is echter makkelijker dan je zo zou denken. En afhankelijk van wat je wilt hoeven de kosten ook niet hoog te zijn. (Die rode opoefiets kostte immers hetzelfde als die zwarte. Ik wilde gewoon een rode.)

Onthoud: Omdat je weet hoe het werkt, haalt de magie nog niet weg.

Ik ben een paganiste. Ik ben een heks. En ik pas die op dagelijkse wijze toe in mijn leven. Om het mijzelf en de mensen die ik liefheb zo makkelijk mogelijk te maken.
Ik vlieg niet op een bezemsteel rond. Ik kakel niet, heb geen wrat met haren op kin of neus, al heb ik wel rossig haar, een zwarte kat en hink ik kreupel rond. En lelijk ben ik ook niet. Ik bestel dingen online, poets zelf het huis en kook met een vleugje extra magie het eten.
En ja, mijn eten is magisch. Ja, ik heb er mijn man mee weten te verleiden. Maar wees gerust, dat was echt niet het enige dat magisch aan mij is.


Met magische groet


Geheel de Uwe,

Mystic M.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten