vrijdag 20 november 2020

Wacht niet op een ander, red jezelf.

Lieve leukerds, leuke lieverds,

Adem in, adem uit. Ontspan... Er bestaat geen prijs voor de meest gestresste persoon van Nederland.

Dit is een mantra die ik mezelf de laatste tijd veelvuldig voorhoud. Niet alleen omdat hij hartstikke waar is, maar ook omdat ik mezelf een beetje voorbij lijk te rennen.
Nu doet iedereen dat op het moment, heb ik het idee. Of lijkt dat zo, omdat ik in een wereldje van ouders met jonge kinderen zit? Als ouder word je nu immers gek, met al die feesten die op elkaar gestapeld zijn. Die kleintjes lopen helemaal over en weten van gekkigheid niet meer waar ze het zoeken moeten. Die van ij is in ieder geval op van de spanning. En dat terwijl we heel bewust het Sinterklaas geweld nog even achterwegen Laten.

Ik richt mij nu even tot de vrouwen onder ons. Niet dat mannen dit niet mogen lezen, ook niet dat zij zich niet aangesproken mogen voelen. Maar ik denk dat dit log meer door resoneert bij de dames dan de heren.

Meid. LAAT LOS EN DOE WAT JE WILT.
Ga niet zitten wachten of je persoonlijke redder in nood. Denk niet dat je de toestemming van een ander nodig hebt om gelukkig te zijn, om iets te doen wat jij graag wilt, om zeker van jezelf te zijn.
In deze patriarchale maatschappij draait alles om de man. Om de heteroseksuele, succesvolle en blanke man, om exact te zijn. Wanneer je niet aan dat beeld voldoet heb je het al moeilijker. En wij vrouwen bungelen ergens onderaan.
In elk verhaal wordt ons het verhaal op de mouw gespeld dat we moeten afwachten. Mannen komen ons redden, helpen ons op weg, dienen ons goedkeuring te geven.
Ik heb dat verhaal ook geslikt, jaren lang. Ik heb zitten wachten op die ene geweldige vent. Nu ja, ik hielp hem wel een handje door de kroeg in te duiken en naar feesten te gaan. Zorg ervoor dat je een beetje opvalt en je krijgt vanzelf aanspraak. Mijn man heb ik er niet weten te ontmoeten, mannen met meningen te over.
Mannen die vonden dat ik in moest dammen, dat ze het recht hadden om mij te temmen. Mannen die vonden dat ze mij permissie moesten geven om iets te doen. En dan mag je zelf even in gaan vullen wat dat dan moet zijn. En we leven in een wereld waar we dat aanleren. En ook wij vrouwen gaan dit als gewoon zien.
Waarom eigenlijk? Wanneer hebben wij vrouwen onze zelfbeschikking over gedragen aan de grillen van een man? Voor mijn part vul je voor die man een andere vrouw in, omdat je niet op mannen valt. Daar gaat het mij niet direct om. Het gaat om het feit dat wij vrouwen onze levens in de handen van een ander leren leggen. En dat is nu eenmaal meestal een man. Dus als jij nu een uitzondering kent en weet dat het ook anders kan... Ja, prima. Maar je snapt hoop ik de strekking van mijn relaas wel, hoop ik. En pas die ene uitzondering er dan maar bij in.
Vrouwen wachten tot ze toestemming krijgen om te ontwikkelen. Tot ze de vrijheid krijgen om gelukkig te zijn. Alsof ze pas gelukkig kunnen zijn, wanneer hun vader, man of broer daar vrede mee heeft.
Meid.... Laat dat idee los. Breek zelf uit je ivoren toren en ga niet zitten wachten op die prins die je redden moet. Laat maar een briefje achter waar hij je eventueel kan vinden. Met de best venijnige opmerking dat hij er wel de tijd voor nam.
Jij kunt het zelf meid. Red jezelf. Als jij voor jezelf hebt uitgevonden dat je gelukkiger wordt wanneer je 10 cm van je haar laat knippen, wacht dan niet op toestemming van je man. Lekker af laten knippen. De kans dat je man dit ziet is klein. -Ze zeggen immers ook dat ze een vrouw willen met maar een beetje make-up. Maar vervolgens jagen ze allemaal achter een vrouw aan die echt wel wat op haar gezicht heeft. Mannen bedoelen met 'weinig make-up' dat ze een vrouw willen waarbij het lijkt of ze niet veel op heeft, dat het een beetje naturel is.- En al ziet je man wel dat je hebt laten knippen. Erg zal hij het waarschijnlijk niet echt vinden.
Wanneer jij een taalcursus Spaans wilt gaan doen, vraag dit dan niet. Kijk of je de financiƫn rond kunt breien. Zo ja, dan meld je aan je vriend dat je voorlopig op dinsdagavond de deur uit bent, want jij gaat naar Spaanse les. Je hebt je opgegeven en wilt de volgende keer dat jullie aan de Costa liggen in goed Spaans kunnen bestellen bij de barman. Dit kun jij, chick.

Vraag niet meer om toestemming. Laat je niet meer ketenen. Vlieg uit, cirkel rond. Durf keihard te vallen en op je bek te gaan. Het kan zijn dat je wat verliest. Maar veel zal het niet zijn. Onder andere je twijfels en je angsten.
Kijk naar wat er te winnen is. Je eigenwaarde, je zelfinzicht. Het herkennen van je kracht, je vrouwelijkheid en zelfstandigheid. Er is een wereld, er is een magische schelp. Die schelp dat ben jij. Breek haar open en schitter.


Geheel de Uwe,

Mystic M.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten